Czechoslovak new wave in the 60s’

Thesis title: Československá filmová vlna v šedesátých letech
Author: Kozak, Maryana
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Rataj, Jan
Opponents: Houda, Přemysl
Thesis language: Česky
Abstract:
Československá nová vlna i dnes s odstupem času představuje vrchol české a slovenské kinematografie co do kvality, množství a mezinárodního věhlasu filmových děl, která byla během 60. let vyrobena. Tato práce se snaží pochopit východiska vzniku daného fenoménu a analyzovat pozadí a podmínky, za jakých tato vrcholná díla české a slovenské kinematografie byla realizována. Cílem je prozkoumat konkrétní díla vybraných režisérů a tvůrců a na jejich příkladě poukázat na tendence, které byly filmům československé nové vlny vlastní či naopak, v čem se jednotlivé filmy či skupiny filmů a tvůrců lišily. Zároveň se snaží dopátrat, jak velký význam měla FAMU a celkově mladá generace, nezatížená dobou stalinismu, na filmovou tvorbu šedesátých let. Pozoruhodná shoda více náhod pomohla vzniknout tolika neobyčejným dílům, nejen ve sféře filmu. Co je však nejpodivuhodnější, že se tak dělo za totalitního režimu, kde byla velmi malá možnost a šance vidět svět venku. Přesto přinášejí dané filmy tak hluboká a univerzální poznání, že je těžké uvěřit, že byla realizována v "uzavřeném" státě. Závěr vzešel z hypotéz stanovených v úvodu této práce a jsou zde potvrzeny či případně vyvráceny.
Keywords: 60. léta; Film; nová vlna
Thesis title: Czechoslovak new wave in the 60s’
Author: Kozak, Maryana
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Rataj, Jan
Opponents: Houda, Přemysl
Thesis language: Česky
Abstract:
Czechoslovak new wave even today with time distance presents a peak of Czech and Slovak film industry in terms of quality, quantity and international renown of the films that have produced in the 60'. This thesis is devoted to understand the starting-points of the origin of this phenomenon and to analyze the background and conditions under which these masterpieces of the Czech and Slovak cinema were realized. The aim of this paper is to explore the particular films of the chosen directors and on their example to demonstrate the trends that were symptomatic to all the films of the Czechoslovak new wave as well as to point out the differences of the films and their authors. Concurrently the paper strives (thrives:)) to ascertain to what extent Film and television academy FAMU as well as young generation unloaded by the stalinism had on the film industry of the 60'. The remarkable and multiple coincidence helped numerous masterpieces to be produced, not only in the field of film. What is even more curious is the fact that all this was being carried out during the totalitarian regime, where was only little chance to see the world outside. Nevertheless the films of the czechoslovak new wave offer up such a deep and universal cognizance that one can hard believe that they were filmed behind the "closed" boarders. The conclusion arouse from the hypothesis stated in the introduction of this thesis, and is either approving them or refuting.
Keywords: new wave; 60'; Film

Information about study

Study programme: Politologie/Politologie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Political Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 3. 2011
Date of submission: 30. 5. 2011
Date of defense: 25. 10. 2012
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/30888/podrobnosti

Files for download

    Last update: