Healthy lifestyle of senior citizens and the possibility of influencing it

Thesis title: Zdravý životní styl seniorů a možnosti jeho ovlivňování
Author: Nitschová, Dorota
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Karlíček, Miroslav
Opponents: Říha, David
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá životním stylem českých seniorů. Jejím cílem je identifikovat bariéry zdravého životního stylu seniorů. Zkoumá, zda senioři, žijí zdravě a jak je lze ke zdravému životnímu stylu co nejefektivněji motivovat. V teoretické části se práce zabývá pojmem zdravý životní styl. Jelikož práce pojednává o seniorech, bylo nutné specifikovat pojem senior a k němu vymezit i pojem aktivní stárnutí. Práce poukazuje na současný demografický vývoj, kde je charakterizován pojem podpora zdraví a sociální marketing. Praktická část obsahuje výzkum provedený na vzorku 105 českých seniorů ve věku 60 let a více. Závěrem práce je na základě zjištěných bariér navržen sociálně marketingového program, jak posílit zdravý životní styl českých seniorů a tedy i zlepšit kvalitu jejich života.
Keywords: zdravý životní styl; aktivní stárnutí; senior; stárnutí; Sociální marketing; podpora zdraví
Thesis title: Healthy lifestyle of senior citizens and the possibility of influencing it
Author: Nitschová, Dorota
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Karlíček, Miroslav
Opponents: Říha, David
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the lifestyle of Czech senior citizens. Its goal is to identify barriers to a healthy lifestyle for seniors. It examines whether seniors live in a healthy manner and how they can best be motivated to do so. The theoretical part of the thesis deals with the definition of the term "healthy lifestyle". Inasmuch as the thesis deals with seniors, it was also necessary to define the terms "senior" and "active aging". The thesis refers to current demographic developments, where the terms health support and social marketing are described. The practical portion deals with research performed on a sample of 105 Czech seniors aged 60 and over. In its conclusion, based on the barriers found, the thesis proposes a social marketing programme to improve the lifestyle of Czech senior citizens, thereby also improving their quality of life.
Keywords: health promotion; active ageing; ageing; senior; healthy lifestyle; Social marketing

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 3. 2011
Date of submission: 30. 6. 2012
Date of defense: 15. 1. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/31535/podrobnosti

Files for download

    Last update: