Founding elections campaign analysis: Czechoslovakia in 1920, 1946 and 1990

Thesis title: Analýza kampaní zakladatelských voleb: Československo v letech 1920, 1946 a 1990
Author: Pařízková, Nikola
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Němec, Jan
Opponents: Dlouhý, Miloš
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se věnuje průlomovým volbám v Československu v letech 1920, 1946 a 1990. Zmínka o nich je často zúžena pouze na jejich charakter prvních voleb nového režimu. Tato diachronní komparativní analýza se snaží na základě volebních kampaní ve stranickém tisku nastínit širší aspekt zakladatelských voleb a zachytit tak dynamické procesy spjaté s obdobím přechodu. Specifikum těchto voleb do značné míry ovlivňuje podobu kampaní. Volební agitace odráží nejen předešlé přeměny ve společnosti, ale zároveň klade požadavky na její budoucí vývoj. V reflexi momentální situace se zároveň promítají vztahy jednotlivých stran, což může náhled neméně obohatit. Výsledná podoba kampaně je kombinací zmíněných faktorů spolu s dalšími, jako je nastavení médií a celková nálada ve společnosti. Práce se tak snaží ujasnit chování subjektů ve volebních kampaních zakladatelských voleb. Ač se toto chování do značné míry odlišuje v rámci různých výchozích podmínek, důraz na budoucí směřování státu je vždy pilířem kampaní jednotlivých stran.
Keywords: stranický tisk; Československo; volební kampaně; zakladtelské volby; média
Thesis title: Founding elections campaign analysis: Czechoslovakia in 1920, 1946 and 1990
Author: Pařízková, Nikola
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Němec, Jan
Opponents: Dlouhý, Miloš
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis deals with founding elections in Czechoslovakia in 1920, 1946, and 1990. A typical mention of these elections would describe them simply as the first elections after a regime change, and go no further. This diachronic analysis, based on elections campaigns as recorded in party-aligned newspapers, attempts to depict the broader aspect of founding elections and recapture the dynamic processes typical for such transition periods. Election campaigns are strongly influenced by the special character of founding elections. Campaigning not only reflects recent changes in the society but also formulates demands on its future development. Perceptions of the current situation reflect mutual relationships in between parties. The resulting character of election campaigns is a combination of these factors, plus others such as the media scene or the general mood in the society. The thesis thus tries to understand how political subjects behave in their founding election campaigns. Even though this behaviour varies wildly depending on background conditions, all political parties tend to focus their campaigns around the future course of the country.
Keywords: patisan newspapers; media; Czechoslovakia; election campaigns; founding elections

Information about study

Study programme: Politologie/Politologie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Political Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 2. 2012
Date of submission: 31. 1. 2013
Date of defense: 28. 1. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/36122/podrobnosti

Files for download

    Last update: