Local producers support on Czech retail market

Thesis title: Podpora lokálních dodavatelů ze strany retailových řetězců v ČR
Author: Stara, Jiří
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Průša, Přemysl
Opponents: Pražáková, Emílie
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce vznikla na základě zadání společnosti Tesco Stores ČR a věnuje se otázce, zda podpora lokálních dodavatelů představuje pro maloobchodníky na českém trhu konkurenční výhodu. Nejvíce prostoru dostává kategorie čerstvých potravin, u které má podle provedených výzkumů podpora místní produkce největší smysl. Práce také zkoumá vztah kvality potravin a jejich původu a související očekávání spotřebitelů. Praktická část nabízí 2 vlastní výzkumy. Jeden z nich zkoumá použití marketingových nástrojů používaných retailery na českém trhu na podporu lokálních dodavatelů. V rámci druhého výzkumu oslovení čeští výrobci potravin hodnotí spolupráci s maloobchodníky působícími na tuzemském trhu. Kromě vlastních výzkumů obsahuje práce výstupy zkoumání provedených oborovými institucemi a četné ilustrace způsobů podpory lokálních dodavatelů zejména na příkladu Tesco.
Keywords: maloobchod; category management; potraviny; lokální dodavatel; Tesco
Thesis title: Local producers support on Czech retail market
Author: Stara, Jiří
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Průša, Přemysl
Opponents: Pražáková, Emílie
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis was suggested and assigned by Tesco Stores CR. The idea behind is to find out whether supporting local producers can bring a competitive advantage to an involved retailer on the Czech retail market. It is focused primarily on fresh food categories which seem to be the most suitable for local sourcing prefernce. The thesis also considers the relationship between quality-origin-customer expectation. The practical part includes two researches-one studies marketing tools used by retailers present on Czech market in order to promote local producers. The other one provides Czech food producers' opinion on retailers controlling Czech retail market.
Keywords: category management; Tesco; local sourcing; retail

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 5. 10. 2011
Date of submission: 31. 5. 2012
Date of defense: 31. 1. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/33080/podrobnosti

Files for download

    Last update: