Socio-economic context in pharmaceutical industry

Thesis title: Socio-economic context in pharmaceutical industry
Author: Šklubalová, Tereza
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kučera, Dušan
Opponents: Barton, Monika
Thesis language: English
Abstract:
The introductory part of the diploma thesis deals with the concept of health and the factors that influence it. The aim is to grasp the effect of socioeconomic status on the health and to analyze complementary and alternative medicines. The specificity of the health market, the expenditures on the health service, subjects which finance a health care, the state health policy focusing on drug policy and pharmacoeconomic are remarked. The paper also refers to the history of drugs and medicines, their consumption and development in conjunction with pharmacoeconomic. Marketing mix in terms of pharmacy describes the product (i.e. a drug) and its life cycle, the price and price control in the Czech Republic, distribution and promotion associated with advertising. The practical part of the master's thesis specifically shows marketing, innovation, science and research in pharmacy. The examples illustrate the corruption problems and difficulty of fighting against them. The information about the two large pharmaceutical or medical manufacturers are summarized at the end of this thesis.
Keywords: drugs; health market; socioeconomic status; pharmacoeconomics; marketing
Thesis title: Socioekonomické souvislosti farmaceutického průmyslu
Author: Šklubalová, Tereza
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kučera, Dušan
Opponents: Barton, Monika
Thesis language: English
Abstract:
Úvodní část diplomové práce se věnuje pojmu zdraví a faktorům, které jej ovlivňují. Cílem je vystihnout působení socioekonomického statusu na zdraví a analyzovat používání doplňkové a alternativní léčby. Dále jsou komentována specifika zdravotního trhu, výdaje ve zdravotnictví, subjekty financující zdravotní péči, zdravotní politika státu se zaměřením na lékovou politiku a farmakoekonomii. V práci je pojednáno o historii léků a léčivých přípravků, jejich spotřebě a vývoji ve spojení s farmakoekonomikou. Marketingový mix z hlediska farmacie popisuje výrobek (lék) a jeho životní cyklus, cenu a cenovou tvorbu v České republice, distribuci a propagaci spojenou s reklamou. Praktická část diplomové práce patří již konkrétněji marketingu, inovacím, vědě a výzkumu ve farmacii. Na příkladech je zde ilustrována problematika korupce a nesnadný boj proti ní. V závěru jsou shrnuty informace o dvou velkých farmaceutických, případně zdravotnických, podnicích.
Keywords: farmakoekonomie; zdravotní trh; socioekonomie; marketing; léky

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 10. 2011
Date of submission: 19. 12. 2012
Date of defense: 5. 2. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/33892/podrobnosti

Files for download

    Last update: