Beer Market Segmentation

Thesis title: Segmentace trhu piva
Author: Škubalová, Michaela
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je najít podobnosti či diference mezi spotřebiteli trhu piva v ČR s použitím primárního a sekundárního výzkumu a obsahové analýzy. Práce obsahuje 2 části, teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsána segmentace trhu, marketingový výzkum a trh piva ČR. Praktická část zahrnuje segmentaci trhu pomocí sekundárních dat (agenturní data MML-TGI se softwarem Data Analyzer), primárních dat (vlastní výzkum za pomocí softwaru SPSS) a obsahové analýzy tištěných reklam. Segmentace je realizována prostřednictvím řady metod, např. shluková a faktorová analýza, obecná analýza, kontingenční tabulky, MCART analýza, media neutral quintiles apod. Je užito post hoc segmentace, forward i backward. Závěr práce se týká charakteristiky odkrytých segmentů s marketingovým doporučením.
Keywords: faktorová analýza; shluková analýza; pivo; marketingový výzkum; segmentace trhu
Thesis title: Beer Market Segmentation
Author: Škubalová, Michaela
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
The goal of the master's thesis is to find out similarities or differences among consumers in the Czech beer market by using primary and secondary research and content analysis. The thesis contains two parts, the theoretical and the practical one. Market segmentation, marketing research and Czech beer market are described in the theoretical part. The practical part includes market segmentation by using secondary data (agency data MML-TGI with Data Analyzer software), primary data (own research with SPSS software) and content analysis of print advertisements. Segmentation is realized by variety of methods, e. g. cluster and factor analysis, general analysis, contingency tables, MCART analysis, media neutral quintiles etc. Post hoc segmentation (forward and backward) is used in this thesis. At the end of this master's thesis detected segments are characterized and marketing suggestions for each of them are stated.
Keywords: beer; marketing research; cluster analysis; factor analysis ; market segmentation

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 31. 1. 2012
Date of submission: 14. 12. 2012
Date of defense: 6. 2. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/37975/podrobnosti

Files for download

    Last update: