Data-driven SEO

Thesis title: Data driven SEO
Author: Koutný, Jiří
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Žamberský, Martin
Opponents: Kováčik, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Obor optimalizace pro vyhledávače (SEO) v poslední době prochází velkými změnami. Na trhu se konečně objevily nástroje, které umožňují marketingovým konzultantům výsledky své práce v SEO efektivně měřit a vyhodnocovat. Teoretická část této práce si proto klade za cíl popsat a porovnat vybrané zajímavé SEO nástroje včetně konkrétních možností jejich praktického využití. Hlavní prostor je věnován databázím zpětných odkazů (MajesticSEO, SEOMoz OpenSiteExplorer a Ahrefs) a nástrojům pro návrh klíčových slov od Googlu (AdWords), Seznamu (Sklik) a okrajově také Wordtracker a SEMRush. Závěr teoretické části obsahuje přehled nástrojů a postupů pro měření pozic ve vyhledávačích. Praktická část práce popisuje způsob výběru, přípravy a zpracování dat ze zmíněných nástrojů pro korelační analýzu výsledků vyhledávače Seznam.cz ve vtahu k nejznámějším SEO faktorům. Výsledky analýzy pomůžou marketingovým konzultantům ujasnit si, které faktory jsou pro úspěch ve vyhledávačích nejdůležitější a má smysl věnovat úsilí jejich zlepšování.
Keywords: data-driven seo; klíčová slova; korelační analýza; marketing ve vyhledávačích; linkbuilding; seo; optimalizace pro vyhledávače
Thesis title: Data-driven SEO
Author: Koutný, Jiří
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Žamberský, Martin
Opponents: Kováčik, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
The Search Engine Optimization (SEO) industry has recently undergone major changes. Many new analytics tools have been put on the market enabling marketing consultants to be finally able to measure and evaluate the results of their work in SEO effectively. The theoretical part of this diploma thesis therefore aims to describe and compare selected SEO tools including practical examples of their use. The paper is focused on backlink databases (MajesticSEO, SEOmoz OpenSiteExplorer and Ahrefs) and keyword suggestion tools from Google (AdWords), Seznam (Sklik), Wordtracker and SEMRush. The final chapter provides an overview of search engine positions tracking tools and techniques. The practical part describes the method of selection, preparation and processing of data obtained from tools mentioned above. The data are used to compute correlation analysis of Seznam.cz search engine results in relation with the best known SEO factors. The results of the analysis will help marketing consultants to clarify which factors are the most important to focus on to obtain more traffic from search engines.
Keywords: search engine optimization; search marketing; data-driven seo; seo; keywords; linkbuilding; correlation analysis

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační systémy a technologie
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 12. 2011
Date of submission: 4. 5. 2012
Date of defense: 6. 2. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/34932/podrobnosti

Files for download

    Last update: