Didactic analysis of curriculum on wages in the subject Accounting at business schools
Thesis title: | Didaktická analýza učiva o mzdách v předmětu Účetnictví na obchodních akademiích |
---|---|
Author: | Janovská, Lucie |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Fišerová, Marie |
Opponents: | Berková, Kateřina |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce se zabývá učivem o mzdách, které je vyučováno v předmětu Účetnictví na obchodních akademiích. První část diplomové práce obsahuje teoretickou charakteristiku předmětu Účetnictví, jeho cílů a mezipředmětových vztahů. Dále se zde zaměřuji na zákonnou úpravu mezd, zařazení daného tématu do výuky, možnost využití didaktických pomůcek a prostředků a také na charakteristiku koncepcí využívaných v tomto předmětu. Druhá část se pak zabývá zpracováním tématu z pohledu učitele. Jedná se o navržení postupu při výkladu tohoto učiva v hodinách Účetnictví na obchodních akademiích. Analýza zahrnuje výklad jak 1., tak také 2. koncentrického okruhu. Zároveň je zde zařazen konkrétní návrh aplikace problémového vyučování při učivu o mzdách. Poslední částí je vyhodnocení dotazníkového šetření, které je zaměřeno na využívání koncepce problémového vyučování v předmětu Účetnictví na obchodních akademiích v České republice. |
Keywords: | problémové vyučování; didaktická analýza; účetnictví; mzdy |
Thesis title: | Didactic analysis of curriculum on wages in the subject Accounting at business schools |
---|---|
Author: | Janovská, Lucie |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Fišerová, Marie |
Opponents: | Berková, Kateřina |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This thesis deals with the curriculum on wages, which is taught in the subject Accounting at business schools. The first part of the thesis contains a theoretical characteristics of the subject of accounting, its objectives and interdisciplinary relationships. In addition, I focus on the statutory regulation on wages, the inclusion of the topic in the teaching, the possibility of using teaching aids and tools, as well as on the characteristics of concepts used in this subject. The second part is applied to the processing of this topic from the perspective of a teacher. It is a suggestion of a procedure for the interpretation of this theme in lessons Accounting at business schools. The analysis involves the interpretation of both the first and also the second concentric circle. There is also included a specific suggestion of the application of problem classes in the teaching curriculum on wages. The last part is the evaluation of the survey, which focuses the use of the concept of problem teaching in the subject Accounting at business scools in the Czech Republic. |
Keywords: | problem classes; payroll; didactic analysis; accounting |
Information about study
Study programme: | Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 13. 6. 2012 |
---|---|
Date of submission: | 28. 2. 2013 |
Date of defense: | 15. 2. 2013 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/37992/podrobnosti |