Comparison of American and Czech corporate culture in services

Thesis title: Porovnání americké a české firemní kultury ve službách
Author: Pecháčková, Monika
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Müllerová, Františka
Opponents: Černý, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této bakalářské práce je charakterizovat a porovnat firemní kulturu amerických společností, které působí v oblasti služeb. V práci se nejprve věnuji kulturním dimenzím Geerta Hofstedeho a Alfonse Trompenaarse a následně také znakům americké kultury. Poté definuji firemní kulturu, uvádím prvky typické pro americkou i českou podnikovou kulturu a základní pravidla etikety. Práce také obsahuje informace o rozdílném vyjednávacím a komunikačním stylu Čechů a Američanů. V poslední části je charakterizováno pracovní prostředí v ČR a USA, s důrazem na přístup zaměstnanců k zákazníkům, nadřízeným a kolegům, následované navrhovanými zlepšujícími opatřeními. Informace uvedné v poslední kapitole pocházejí převážně z mých osobních zkušeností.
Keywords: firemní kultura; kulturní dimenze; služby; Česká republika; Spojené státy americké
Thesis title: Comparison of American and Czech corporate culture in services
Author: Pecháčková, Monika
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Müllerová, Františka
Opponents: Černý, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor thesis is to characterize and compare American and Czech corporate culture in services. At first I describe Geert Hofstede's and Alfons Trompenaars' cultural dimensions and character of Americans. After that I define corporate culture, characteristics of American and Czech company culture and basic rules of etiquette. Also information on how to successfully negotiate and communicate with Czechs and Americans are mentioned here. The last part of this thesis covers topics such as work environment in the Czech republic and the United States of America, employee's approach to customers, seniors and colleagues, and improving measures that, according to me, should be put into practice. Information contained in the last chapter come mainly from my personal experience.
Keywords: cultural dimensions; corporate culture; United States of America; Czech republic; services

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 6. 2012
Date of submission: 30. 4. 2013
Date of defense: 22. 5. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/37904/podrobnosti

Files for download

    Last update: