The legal protection of the consumer focused on regulation of alcoholic beverages advertising and usage

Thesis title: Právní ochrana spotřebitele se zaměřením na reklamu a regulaci užívání alkoholických nápojů
Author: Pekárek, Kamil
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Boháček, Martin
Opponents: Winter, Filip
Thesis language: Česky
Abstract:
V této práci se zabývám vývojem právních i mimoprávních úprav, které regulují dostupnost alkoholických nápojů a zakazují řízení pod vlivem alkoholu. Práce rozebírá "Metanolovou aféru" z roku 2012 v České republice a srovnává s prohibicemi v jiných státech. Zabývám se také vývojem právní i mimoprávní regulace reklamy. Analyzuji některá rozhodnutí soudu a mimoprávních subjektů ve věci sporné reklamy na alkohol. Cílem této práce je pomocí metody komparace a analýzy najít pozitivní i negativní stránky právních i mimoprávních regulací v jednotlivých státech a navrhnout nová řešení problémů současné společnosti spojených s alkoholem.
Keywords: Právní ochrana spotřebitele; Regulace reklamy na alkoholické nápoje; Regulace užívání alkoholických nápojů
Thesis title: The legal protection of the consumer focused on regulation of alcoholic beverages advertising and usage
Author: Pekárek, Kamil
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Boháček, Martin
Opponents: Winter, Filip
Thesis language: Česky
Abstract:
Thesis deals with problems in legal as well as non legal regulations of alcohol usage in Czech Republic. I analyse the development of laws and current version of legal regulations on alcohol availability for young people in Czech Republic. I compare the Czech legislative to legislative in other countries. I analyse different approach to alcohol drinking in varied societies. During work on the diploma thesis, the Czech government declared a prohibition on alcohol trade. I evaluate the Czech approach and compare this prohibition with prohibitions in other countries. Finally, I evaluate Czech regulations of alcohol advertisments, and describe several court decisions (and self-regulatory board decisions) in alcohol advertising. The aim of thesis is to find the positive and negative aspects of legal and non-legal regulations in individual countries and propose new solutions to current alcohol problems.
Keywords: Regulation of alcoholic beverages usage; The legal protection of the consumer; Regulation of alcoholic beverages advertising

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Podnikání a právo
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 6. 2012
Date of submission: 15. 12. 2012
Date of defense: 28. 5. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/36555/podrobnosti

Files for download

    Last update: