Cybernetics and information literacy

Thesis title: Kybernetika a informační gramotnost
Author: Procházková, Petra
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Mildeová, Stanislava
Opponents: Exnarová, Anna
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá kybernetikou a informační gramotností s akcentem na lidský prvek v těchto tématech. V první části práce je popsána kybernetika se svými dvěma základními pojmy, kterými jsou informace a řízení, jako teoretické východisko pro následné zjišťování informační, resp. internetové gramotnosti u studentů středních a vysokých škol. Součástí praktické části je vytvoření dotazníku, stanovení hypotéz pro faktickou i vnímanou úroveň informační gramotnosti a následné vyhodnocení výsledků dotazníku. Oslovení respondentů proběhlo skrze zástupce ředitele jedné pražské střední školy, přes sociální sítě a také přímým oslovením. Tato část podává informace o úrovni informační gramotnosti s vědomím omezení, které výsledky obsahují. Vypovídací schopnost výsledků provedeného dotazníkového šetření je zmíněna v závěru práce.
Keywords: řízení; informace; vysoká škola; střední škola; internetová gramotnost; informační gramotnost; gramotnost; vzdělávání; kybernetika
Thesis title: Cybernetics and information literacy
Author: Procházková, Petra
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Mildeová, Stanislava
Opponents: Exnarová, Anna
Thesis language: Česky
Abstract:
Diploma thesis focuses on cybernetics and information literacy with emphasis on the human element in these topics. The first part describes cybernetics with its two basic terms, which are information and management, as a theoretical resource for subsequent detection of information, resp. internet literacy among students of high scholls and universities. The practical part includes creation of questionnaire, articulation of hypotheses for factual and perceived level of information literacy and subsequent interpretation results of the questionnaire. Addressing the respondents was held by deputy director of one prague high school, through social networks and also by direct addressing. This part reports the information about the level of information literacy with sense of constraints that results contains. Explanatory power of the results of the questionnaire survey is mentioned in the conclusion of this thesis.
Keywords: high school; literacy; education; management; university; cybernetics; information; internet literacy; information literacy

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 4. 2012
Date of submission: 5. 5. 2013
Date of defense: 5. 6. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/37477/podrobnosti

Files for download

    Last update: