Economics of Discount Portals

Thesis title: Ekonomie slevových kupónů
Author: Boušková, Veronika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hudík, Marek
Opponents: Tříska, Dušan
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce zkoumá vliv vybraných ukazatelů na prodej poukázek na slevových portálech. Za účelem zkoumání byla po dobu čtyř týdnů sbírána data na slevovém portálu Slevomat. Pozorování probíhalo denně v 8, 16 a 24 hodin. Na základě předchozí literatury a teoretických úvah bylo stanoveno šest hypotéz, z nichž se tři ukázaly být v souladu s daty a tři byly vyvráceny. Bylo potvrzeno, že úbytek času zbývajícího do konce akce je spojen s růstem prodaných voucherů za jeden časový interval. Na počet prodaných poukázek mělo dále vliv uvedení pozitivních recenzí u akce a její zobrazení na úvodní straně Slevomatu. Vliv počtu dříve prodaných poukázek na prodeje současné ("stádní efekt") prokázán nebyl, stejně tak jako vliv velikosti relativní či absolutní slevy. Hypotéza tzv. pondělního efektu, podle které by prodeje počátkem týdne měly být nižší, byla také vyvrácena.
Keywords: kupóny; slevové portály; servery hromadného nakupování
Thesis title: Economics of Discount Portals
Author: Boušková, Veronika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hudík, Marek
Opponents: Tříska, Dušan
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis examines the effect of various factors on the sale of vouchers of group buying deals. The data for the analysis were collected from the website Slevomat for four weeks. The observation was performed daily at 8 a.m., 4 p.m., 12 a.m. Based on the existing literature and theoretical considerations, six hypotheses were formulated, three of which turned out to be consistent with the data. It was confirmed, that the decrease in time remaining till the end of the offer induces bigger amount of vouchers sold per time period. Positive reviews and the fact that the offer is displayed on the main page of Slevomat also positively influence the number of sold vouchers. The influence of the amount of earlier sold vouchers on the present purchases ("bandwagon effect") and of the size of the relative or absolute discount was not found. The "Monday effect", according to which sales should be lower at the beginning of the week, was also disproved.
Keywords: vouchers; discount portals; group buying deals

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomická analýza
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 2. 2013
Date of submission: 1. 6. 2013
Date of defense: 20. 9. 2013
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/41537/podrobnosti

Files for download

    Last update: