Long-term balancing of the pension account through the promotion policy of the reproductive generation in the Czech Republic
Thesis title: | Dlouhodobé vyrovnání důchodového účtu politikou podpory reprodukční generace v České republice |
---|---|
Author: | Zachařová, Eva |
Thesis type: | Disertační práce |
Supervisor: | Daňhel, Jaroslav |
Opponents: | Krebs, Vojtěch; Šulc, Jaroslav |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Ekonomická realita současných dnů ukazuje, že jak důchodový, sociální, daňový, tak vzdělávací systém (a to jsme se nezabývali bytovou politikou přívětivou k mladým rodinám) doplácí na sporná či až chybná rozhodnutí minulých měsíců a let. Mnohá taková rozhodnutí jakoby ani nebyla provedena na základě vědeckých a odborných analýz, výsledků a doporučení, ale na základě vlivu a urputnosti lobbyistů a jiných skupin. V oblasti sociální politiky nám chybí sociální vize (tj. dlouhodobý výhled orientace sociální politiky), kterou by mohli občané akceptovat a pracovat s ní. Penzijní spoření i připojištění funguje prakticky na principu barterového obchodu - my vám pošleme příspěvky, vy je budete investovat do našich dluhopisů emitovaných k vyrovnání vládního dluhu způsobeného také těmito příspěvky, vám to přinese zisky, nám vyrovnanost a splnění povinností. Daňový systém se svými odpočty, slevami a konsolidacemi zvýhodňuje vybrané skupiny před jinými. Sociální systém se svými náhradními dobami, předčasnými důchody, nadměrnými valorizacemi, délkou rodičovské dovolené a dalšími výhodami téměř devastuje přirozený vývoj společnosti, jejích příjmů a výdajů. Vzdělávací systém v raném věku jedince nezajistí jeho dostatečnou předškolní výchovu, rodiče mění v úplatkáře, aby vůbec mohli své čtyř-leté a starší děti někam umístit (o mladších ani nemluvě), následná prodloužená délka povinné školní docházky způsobí pouze pozdější nástup jedinců na pracovní trh a střední a vysoké školy často vychrlí vysoké množství jedinců bez možnosti získat tolik potřebné praktické dovednosti z firem a institucí, což z mnoha dělá hned v prvních fázích jejich pracovního života sice ekonomicky aktivní, ale nezaměstnané. Jsme zkrátka zemí fenoménů. V oblasti výše a způsobu podpory penzijního připojištění soukromým společnostem jsme na prvních příčkách. V oblasti podpory moderních žen a skloubení jejich rodinné a profesní dráhy v oblasti částečných úvazků a podpory flexibilních pracovních smluv, zajištění široké nabídky služeb předškolní péče o děti jsme naopak na příčkách posledních, a to nejen v evropském, ale celosvětovém srovnání. Hrozí nám tedy, že za 50 či 60 let nebude dostatek kvalifikované pracovní síly, lidského kapitálu, který je zásadní nejen v ekonomické, ale i společenské rovině. Tato disertační práce měla za cíl potvrdit či vyvrátit hypotézu, že kombinací více nástrojů více politik cílených na podporu reprodukční generace, nikoli přímou finanční pro-populační politikou, ale nepřímou podporou nabídky služeb rodičům a podporou zaměstnavatelů nabízet flexibilní pracovní smlouvy či se na této nabídce služeb rodičům podílet, může dojít k dlouhodobému vyrovnání důchodového účtu tak, aby nedosahoval deficitů a zároveň nedeformoval celý vývoj ekonomiky a podpořil flexibilitu trhu práce. Na nové přírůstky v podobě dětí se možná kontroverzně dívá jako na lidský kapitál, ale z ekonomického hlediska tomu tak jednoduše je. Nejen, že nefunguje přístup státu, ale absolutně nekoncepční je také přístup samosprávy, která v mnoha regionech brání rodinám z důvodu nezajištění dostatečné péče o děti, dosáhnout standardní životní úrovně a umožnit skloubení pracovního a rodinného života. Nabízí se proto řešení nikoli již jednou nepřijatých zaměstnavatelských penzijních fondů, ale řešení v podobě zaměstnavatelských zařízení služeb péče o děti zaměstnanců ve spolupráci se státní správou a samosprávou. Tato práce si stanovila na začátku hypotézu, která byla modelem potvrzena. Průběžný důchodový systém při správném zapojení všech politik je v dlouhodobém horizontu stabilní (při předpokladu 2 děti na 1 matku), je spravedlivý a efektivní. Přerozdělovací funkce státu se z velké části přesunula do role poskytovatele služeb. Náklady na zřízení a provozování takových služeb by byly pokryty zrušením či alespoň podstatným snížením příspěvků na penzijní připojištění, zrušením II. pilíře důchodového spoření, zkrácením doby výplaty rodičovského příspěvku, zvýšenou zaměstnaností, aktivitou pracovníků, větší výkonností a produktivitou a následných zisků firem a živnostníků a v kombinaci s kvalitní daňovou politikou bez distorzí či jednostranného zvýhodňování a nesmyslných úlev by byla zajištěna stabilita nejen důchodového účtu, ale celé ekonomiky a veřejných financí. Nižší míra transferů bude ve výpočtu HDP vykompenzována vyšší spotřebou a investicemi, vládními nákupy atd. |
Keywords: | lidský kapitál; systém předškolního vzdělávání; flexibilita trhu práce; důchodový systém |
Thesis title: | Long-term balancing of the pension account through the promotion policy of the reproductive generation in the Czech Republic |
---|---|
Author: | Zachařová, Eva |
Thesis type: | Dissertation thesis |
Supervisor: | Daňhel, Jaroslav |
Opponents: | Krebs, Vojtěch; Šulc, Jaroslav |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Economic reality of these days shows that pension, social, fiscal and educational system (we did not deal with flat politics friendly to young families) suffer from disputable till wrong decisions in last months and years. Many of such a decision seemed not to be effected based on scientific and expert analyses, results and recommendations but based on influence and obstinacy of the lobbyist parties and other groups. In the area of social politics we are missing the real social abstraction (i.e. long-term perspective of the social politics bearing) which could be acceptable by the residents. Pension savings and supplementary insurance act as barter -- we send to you contributions, you invest them into our bonds emitated to balance government debt (caused by this contributions as well) -- you have your profits, we have balance and meet liabilities. Fiscal system with its deductions, discounts and consolidations gives a favour to specific groups prior to the others. Social system with its substitutional durations, early pensions, excess indexation, parent leave duration and other advantages destroys natural development of the society, its revenues and expenditures. Early age educational system cannot ensure a sufficient pre-school education and changes parents into the bribees in bulk in order to find a place for their children (4-years and older). Than prolonged compulsory education causes prolonged entrance to the job market. High schools and universities throw up crowds of graduates without necessary practical skills which cause high amount of a young unemployment. We are the country of phenomenons. In the area of supplementary insurance support to the private pension companies we are the best. In the area of advanced women support for family and occupational life coordination (part-time jobs, flexible labour contracts, huge scale of pre-school day-care service) we are the worst and not only in domestic but also international comparison. We face absence of qualified work-force, human capital (necessary for healthy economic and social progress) in 50 or 60 years. This thesis has had for one's object to confirm or disconfirm the main hypothesis that with combination of defined important instruments and politics (aimed to non-financial benefits and huge flexible labour contracts supply) there is a possibility to achieve the long-term sustainability and balance of the pension account with not big shortage, no direction to destroy the whole economic development and with support to flexible job market. For children the thesis perhaps controversially looks as for human capital but from the economic point of view this is correct. In case of the Czech Republic the government approach does not work, the municipalities approach is absolutely unconceptual which restrains in many regions to achieve the co-operation of work and family life, to achieve the high standard of living of families, both due to unsupported pre-school day-care. We could accept one new solution -- no employers pension funds but employers pre-school day-care in co-operation with government and municipalities. This thesis established a hypothesis at the beginning which has been confirmed. PAYG in case of correct co-operation of important politics remains in long-term period stable (on condition 2 children for 1 mother), is just and effective. State income redistribution has moved to the service provider. Costs of such a day-care have been covered by revocation or reduction of the supplementary pension benefits, cancellation of the second pension pillar, shortening of the parent leave supplement, increasing of the employment and employees activity, increasing of efficiency and productivity and consequently profits of the companies and tradesmen. In combination with the high-quality fiscal politics without distortion and without one-side favouritism and senseless reliefs there has been secured stability of pension account, whole economy and public finance. Lower redistribution has been compensated by higher consumption and investment, government spending etc. |
Keywords: | pre-school day-care system; flexible labour market; pension system; human capital |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Finance |
---|---|
Type of study programme: | Doktorský studijní program |
Assigned degree: | Ph.D. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Banking and Insurance |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 27. 8. 2010 |
---|---|
Date of submission: | 5. 9. 2013 |
Date of defense: | 26. 9. 2013 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/43708/podrobnosti |