The impact of unemployment on attendace of football matches in the Czech Republic

Thesis title: Vliv nezaměstnanosti na návštěvnost fotbalových zápasů v ČR
Author: Raštica, Marek
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Stroukal, Dominik
Opponents: Špecián, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce zkoumá vliv nezaměstnanosti na návštěvnost fotbalových zápasů v české nejvyšší soutěži -- Gambrinus lize. Vliv je zkoumán na datech ze sezón 2010/2011 až 2012/2013, která obsahují 720 pozorování. Z výsledků vyplývá, že vliv nezaměstnanosti je pozitivní, ale jeho vypovídací schopnost je díky problémům v modelu velmi nízká. Z dalších výsledků plyne, že na návštěvnost na fotbalových zápasech nejvíce působí vliv rivality, který zvyšuje návštěvnost o 36,5 %. Pozitivním vlivem působí také vysílání zápasů v televizi, takových zápasů se účastní o 23 % fanoušků více, než když v televizi nejsou. Více než 20 -- ti procentní zvýšení návštěvnosti způsobuje každý dosažený bod z průměrné bodové hodnoty získané v posledních třech zápasech. Každé jedno procentní zvýšení populace zvyšuje návštěvnost až o 4,9 %. Pozitivně na návštěvnost působil také faktor teploty a stáří klubu.
Keywords: Česká republika; poptávka po návštěvnosti; fotbal; nezaměstnanost
Thesis title: The impact of unemployment on attendace of football matches in the Czech Republic
Author: Raštica, Marek
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Stroukal, Dominik
Opponents: Špecián, Petr
Thesis language: Česky
Abstract:
This paper examines the impact of unemployment on the attendance of football matches in the highest Czech competition - Gambrinus League. The influence is studied and researched by using data from seasons 2010/2011 to 2012/2013, which contains 720 observations. The results show that the effect of unemployment is positive, but its explanatory power is due to problems in the model very low. Other results showed that rivalry influences the attendance at football matches the most, and that increases attendance by 36.5 %. A positive influence is also a broadcast matches on TV, such matches involve about 23 % more fans than when the television is not broadcasting them. More than 20 % of increase in attendance causes every achieved point from the average score values gained in the last three matches. Every one percent increase in population increases the attendance up to by 4.9 %. Positive effects on attendance had also factors of temperature and age of the club.
Keywords: the Czech Republic; football; unemployment; attendance demand

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 11. 4. 2013
Date of submission: 1. 2. 2014
Date of defense: 11. 2. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/42717/podrobnosti

Files for download

    Last update: