Does campaign spending have any impact on election outcome ?

Thesis title: Má výše vynaložených prostředků na předvolební kampaň vliv na výsledek voleb?
Author: Dušek, Ondřej
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Hronza, Martin
Opponents: Kovanda, Lukáš
Thesis language: Česky
Abstract:
V této práci je analyzován vliv prostředků investovaných do volebních kampaní politických stran na výsledek voleb. Jsou použita data z Parlamentní knihovny Poslanecké sněmovny České republiky, výročních zpráv politických stran a Českého statistického úřadu. Pro prvotní odhad je zvolena metoda nejmenších čtverců (OLS), následně je rovnice modelu upravena pomocí instrumentálních proměných z důvodu ošetření endogenity. Poté je model znovu odhadnut dvoustupňovou metodou nejmenších čtverců (2SLS). Všechny proměnné vysvětlující modelu jsou po úpravě modelu korelované a nevýznamné, přestože model jako celek má smysl. Nakonec se v této práci nepodařilo změřit předpokládaný pozitivní vliv volebních výdajů na volební výsledek. Tento "nevýsledek" poukazuje na důležitost rozsáhlejšího datasetu, který by umožnil alternativní přístup eliminující silnou multikolinearitu v modelu.
Keywords: multikolinearita; volební výsledek; volební výdaje
Thesis title: Does campaign spending have any impact on election outcome ?
Author: Dušek, Ondřej
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Hronza, Martin
Opponents: Kovanda, Lukáš
Thesis language: Česky
Abstract:
This Thesis analyzes the impact of campaign spending of political parties on election outcome. The Thesis uses data from the Parliamentary library of the Chamber of Deputies of the Czech republic, annual reports of political parties and from the Czech Statistical Office. For the first estimation, a method of Ordinary Least Square is used, consequently the equation of the model is edited using instrumental variables, in order to eliminate endogeneity. A new regression is estimated using Two-Stage Least Squares method. After the editing, all the explanatory variables are corelated and insignificant, although, the model itself works. In the end, this work did not succeed in measuring a predicted positive impact of campaign spending on election outcome. This "non-result result" shows the importance of an extensive dataset, which would allow an alternative approach to modelling and eliminating strong multicollinearity in the model.
Keywords: election outcome; multicollinearity; campaign spending

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 11. 10. 2013
Date of submission: 1. 1. 2014
Date of defense: 11. 2. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/44779/podrobnosti

Files for download

    Last update: