Effect of foreign investor entry on company's behavior

Thesis title: Vliv vstupu zahraničního investora na chování společnosti
Author: Marek, Jakub
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Klosová, Anna
Opponents: Gullová, Soňa
Thesis language: Česky
Abstract:
Závěrečná práce se zaměřuje na porovnání a zhodnocení strategie vstupů zahraniční farmaceutické společnosti Fagron na český a brazilský trh. V teoretické části práce je nejdříve shrnuta problematika internacionalizace firem a možných přístupů k mezinárodnímu podnikání. Blíže jsou popsány nejvýznamnější formy vstupu na zahraniční trhy s důrazem na vybrané dopady PZ do přijímací ekonomiky. Dále jsou představeny základní analýzy potřebné pro vstup na zahraniční trh, specifika B2B trhů a konečně také specifický předmět podnikání společnosti -- individuální příprava léčiv. Po představení společnosti Fagron a její expanzivní strategie Buy-and-Build, jsou v aplikační části práce blíže analyzovány konkrétní strategie vstupů na vytyčené trhy s důrazem na jejich strategické záměry, konkrétní dopady a naplnění cílů. Tato část práce čerpá z provedených analýz vybraných trhů, které jsou ale z důvodů omezeného rozsahu práce přesunuty do příloh. V závěru práce jsou výše uvedené vstupy se zaměřením na jejich nejvýznamnější shody a odlišnosti mezi sebou navzájem porovnány a následně i zhodnoceny.
Keywords: Farmaceutický průmysl; Internacionalizace; PZI; Strategie vstupu na trh
Thesis title: Effect of foreign investor entry on company's behavior
Author: Marek, Jakub
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Klosová, Anna
Opponents: Gullová, Soňa
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis focuses on the comparison and evaluation of two entry strategies of international pharmaceutical company Fagron on the Czech and Brazilian market. In the theoretical part the internationalization of companies and possible approaches to international business is summarized. I closely describe the most significant forms of entering foreing markets with emphasis on selected impacts of FDI to the receiving economy. Then I describe the basic analyses required to enter foreing market together with specifics of B2B markets and the specific scope of business of the company -- pharmaceutical compounding. After the introduction of company Fagron and its expansion strategy Buy-and-Build I proceed with the analyses of particular entry strategies on the selected markets with the emphasis on their strategic goals, specific impacts and meeting the goals. This part draws from carried out in-depth analyses of the selected markets, which were moved to the appendices due to the limited scope of work. In the last chapter the above-mentioned market entries are compared, with the focus on the most important similarities and differences, and subsequently evaluated.
Keywords: Market entry strategy; Pharmaceutical industry; Internationalization; FDI

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 22. 1. 2013
Date of submission: 30. 11. 2013
Date of defense: 2. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/41051/podrobnosti

Files for download

    Last update: