Victory as a Marketing Tool Sports Organizations

Thesis title: Vítězství jako marketingový nástroj sportovní organizace
Author: Hartman, Jaroslav
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Tripes, Stanislav
Opponents: Král, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce má za hlavní cíl analýzu vlivu vítězství na marketing sportovních klubů v házenkářském prostředí České republiky. Jedná se o celky TJ Lokomotiva Louny a HK A.S.A. Město Lovosice. Hlavní pozornost bude věnována médiím, fanouškům a sponzorům, jakožto nejdůležitějším stakeholderům. V teoretické části je popsán sportovní marketing od svých historických kořenů až po současnost, marketingový mix, definováni jednotliví stakeholders obou výzkumných vzorků a vysvětleny strategie sportovního marketingu. V praktické části je na základě kvalitativních dat z nestrukturovaných rozhovorů s funkcionáři klubů pojednávajících o sponzoringu, kvantitativních dat z dotazníkového šetření zaměřených na fanoušky a sekundárních dat z internetového portálu Anopress IT popisujících média, kvalitativně interpretován vliv vítězství na jednotlivé stakeholdery a na závěr navržena doporučená strategie sportovního marketingu, kterou by kluby měly využívat.
Keywords: stakeholders; sportovní marketing; házenkářské kluby
Thesis title: Victory as a Marketing Tool Sports Organizations
Author: Hartman, Jaroslav
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Tripes, Stanislav
Opponents: Král, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis analyses the influence of victories on marketing of handball sports clubs in the Czech Republic. The TJ Lokomotiva Louny and HK A.S.A. Město Lovosice clubs were the subjects researched. Media, fans and sponsors were determined to be the most important stakeholders. The theory section describes the historical development of sports marketing, the marketing mix, and the clubs' individual stakeholders. The research section interprets the influence of victories on stakeholders through the use of about sponsoring, quantitative data from fan questionnaires, secondary data on the media from the Internet portal Anopress IT, and qualitative data from unstructured dialogues with club managers. This section also provides definitions of sports marketing strategies. The conclusion provides recommendations on the most efficient marketing strategy for both clubs.
Keywords: sports marketing; handball clubs; stakeholders

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 4. 2013
Date of submission: 25. 4. 2014
Date of defense: 30. 5. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/42775/podrobnosti

Files for download

    Last update: