Vegetarianism as a Consumer Trend

Thesis title: Vegetariánství jako spotřebitelský trend
Author: Dvořáková, Anna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Chylíková, Hana
Opponents: Turnerová, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je kompletní analýza vegetariánství, jakožto spotřebitelského trendu, včetně prognózy dalšího potenciálu tohoto trendu pro oblast retailingu v České republice. Práce se zabývá vlivem různých aspektů vegetariánství na trh v České republice. V práci je nejdříve charakterizováno vegetariánství jako takové. Následně je popsána strana nabídky vegetariánských produktů na českém trhu, značení vegetariánských potravin a jejich dostupnost. Poté se práce zabývá spotřebitelem, jeho nákupním rozhodovacím procesem ve vztahu k vegetariánským výrobkům a marketingovými strategiemi, které se v souvislosti s vegetariánskými výrobky používají. Práce je doplněná dotazníkovým šetřením a závěrečnou SWOT analýzou. V práci byl identifikován tržní potenciál vegetariánských výrobků s jedním konkrétním druhem positioningu.
Keywords: positioning; vegetariánství; marketingová strategie; retailing; potenciál; spotřebitelský trend
Thesis title: Vegetarianism as a Consumer Trend
Author: Dvořáková, Anna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Chylíková, Hana
Opponents: Turnerová, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this diploma thesis is a complete analysis of vegetarianism, as a consumer trend, including forecasts of future potential of this trend for the field of retailing in the Czech Republic. The thesis deals with the influence of various aspects of vegetarianism on the market in the Czech Republic. First, vegetarianism as such is characterized. The next chapter describes the supply side of vegetarian products on the Czech market, labeling of vegetarian food and its availability. Then, the thesis deals with with the consumer's purchasing decision-making process in relation to vegetarian products and marketing strategies that are used in relation to vegetarian products. The work is complemented by a questionnaire and a final SWOT analysis. In the thesis, a market potential of vegetarian products with one particular type of positioning was identified.
Keywords: potential; marketing strategy; retailing; potential; consumer trend; vegetarianism

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 10. 10. 2012
Date of submission: 31. 1. 2014
Date of defense: 3. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/39635/podrobnosti

Files for download

    Last update: