Italy: Economics and Position in the International Tourism Market

Thesis title: Itálie: ekonomika a postavení na mezinárodním trhu cestovního ruchu
Author: Levák, Adam
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Abrhám, Josef
Opponents: Vaško, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je analyzovat vývoj klíčových ekonomických ukazatelů a ukazatelů cestovního ruchu a určení trendů italské ekonomiky a cestovního ruchu v posledních letech. První kapitola práce je zaměřena na ekonomiku Itálie, přičemž v této části je analyzován vliv hospodářské krize na ekonomický vývoj Itálie a konkurenceschopnost ekonomiky. Zabývá se také opatřeními, která přijala italská vláda ve snaze zlepšit stav italské ekonomiky po krizi. Druhá kapitola charakterizuje cestovní ruch v Itálii a zachytává vývoj příjezdového, výjezdového a domácího cestovního ruchu. Věnuje se také trendům v italském cestovním ruchu v souvislosti s ekonomickou krizí a důležitou součástí této kapitoly je zhodnocení konkurenceschopnosti cestovního ruchu Itálie. V třetí kapitole se práce soustřeďuje na komparaci Itálie s Portugalskem, Řeckem a Španělskem z hlediska jak ekonomické úrovně, tak z hlediska postavení těchto zemí na trhu cestovního ruchu. Poslední kapitola je zaměřena na italské regiony Lombardie a Kalábrie, které jsou analyzovány a srovnány pomocí vybraných indikátorů s cílem poukázat na regionální diferenciaci v Itálii.
Keywords: regionální diferenciace; cestovní ruch; Kalábrie; ekonomika; Lombardie; země PIGS; globální finanční krize; konkurenceschopnost
Thesis title: Italy: Economics and Position in the International Tourism Market
Author: Levák, Adam
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Abrhám, Josef
Opponents: Vaško, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this diploma thesis is to analyze the development of key economic indicators and indicators of tourism and determination of trends of Italian economy and tourism in the last years. The first chapter is about the influence of the global financial crisis on the development of Italian economy and the economic competitiveness. This chapter also analyzes the measures which were approved by Italian government in effort to improve the state of the economy after the crisis. The second chapter defines the tourism in Italy and describes the development of inbound, outbound and domestic tourism, Italian tourism trends and the tourism competitiveness of Italy. The third chapter compares Italy, Portugal, Greece and Spain in terms of economic level and position of these countries in the international tourism market. The last part of this thesis is devoted to the comparison of Italian regions Lombardy and Calabria which are analyzed by chosen indicators for purpose of showing regional differences between both regions.
Keywords: PIGS countries; Calabria; Lombardy; regional differentiation; global financial crisis; competitiveness; tourism; economy

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 10. 2012
Date of submission: 22. 11. 2013
Date of defense: 6. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/39122/podrobnosti

Files for download

    Last update: