Role of the Czech Republic in the International Trade

Thesis title: Postavení České republiky v mezinárodním obchodě
Author: Havlíková, Kristýna
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Pavlík, Zdeněk
Opponents: Brůžková, Pavla
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce na téma Postavení České republiky v mezinárodním obchodě se zabývá současnou situací českých exportérů na mezinárodních trzích a příležitostmi, které se jim zde naskýtají. Začátek práce definuje zahraničně obchodní politiku České republiky, jak může stát s její pomocí ovlivňovat své exportéry a do jaké míry ji v tom ovlivnil vstup do Evropské unie. Dále je zde charakterizována nenahraditelnost největšího obchodního partnera České republiky, Spolkové republiky Německa, a jsou zde také navrženy vybrané perspektivní trhy, jejichž potenciál mohou čeští exportéři využít. Na závěr je práce doplněna o konkrétní data z praxe a pro tento účel je představena společnost Elitex Nepomuk, a.s.
Keywords: Česká republika; Mezinárodní obchod; Exportní strategie; Evropská unie; Společná obchodní politika; Export; Spolková republika Německo
Thesis title: Role of the Czech Republic in the International Trade
Author: Havlíková, Kristýna
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Pavlík, Zdeněk
Opponents: Brůžková, Pavla
Thesis language: Česky
Abstract:
This Bachelor Thesis titled Role of the Czech Republic in the International Trade deals with a current situation of Czech exporters on international markets and with new opportunities which arise for them nowadays. At the very beginning the foreign trade policy of the Czech Republic is defined, it is presented how the government can influence its exporters and to what extent this role has been affected by the membership in the European Union. Also, the immense importance of the biggest trading partner of the Czech Republic, the Federal Republic of Germany, is described and some new markets with a great potential are defined. Finally, the given data are supported with concrete information from a particular company and therefore the company Elitex Nepomuk, a.s. and its figures are introduced.
Keywords: Export strategy; European Union; Common commercial policy; Federal Republic of Germany; Czech Republic; Export; International trade

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 8. 2013
Date of submission: 25. 4. 2014
Date of defense: 4. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/43707/podrobnosti

Files for download

    Last update: