Mobility support in terciary education through new technologies in the EU

Thesis title: Podpora mobility účastníků terciárního vzdělávání pomocí nových technologií v rámci EU
Author: Slavický, Marek
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Němcová, Ingeborg
Opponents: Cihelková, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
Podpora mobility ve vzdělávání je jedním z klíčových, dlouholetých cílů EU. Kromě značných finančních zdrojů, které jsou do této oblasti v rámci unijních programů vkládány, je však mobilita podporována i jinými způsoby. Tato diplomová práce je zaměřena na popis a analýzu podpory mobility v terciárním vzdělávání v rámci EU s ohledem na nejnovější trendy v této oblasti -- využití informačních a komunikačních technologií. Cílem je představit a kriticky zhodnotit současnou problematiku akademické mobility v EU, popsat vztah a význam fyzické a virtuální mobility a nastínit možný budoucí vývoj. Celá práce se snaží opodstatnit tuto podporu zasazením akademické mobility do kontextu konkurenceschopnosti jednotlivce i celé ekonomiky a zjistit, zda i virtuální mobilita může tuto konkurenceschopnost zvyšovat.
Keywords: Erasmus; konkurenceschopnost; vysokoškolské vzdělávání; EU; ICT; horizontální mobilita; virtuální mobilita; akademická mobilita; mobilita
Thesis title: Mobility support in terciary education through new technologies in the EU
Author: Slavický, Marek
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Němcová, Ingeborg
Opponents: Cihelková, Eva
Thesis language: Česky
Abstract:
Mobility support in education is one of key, longtime targets of the EU. Apart from significant financial resources that are put into this target through various EU programmes, mobility is also supported by other means. This master's thesis focuses on describing and analyzing mobility support in terciary education in the EU in view of the newest trends in this field -- the use of ICT. The aim is to introduce and critically evaluate the current problematics of academic mobility in the EU, describe the relation and importance of physical and virtual mobility and outline possible future developments. Furthermore, the paper attempts to justify this mobility support by putting academic mobility in the context of individual and economic competitiveness, and thus find out whether virtual mobility itself can be a catalyst for competitiveness.
Keywords: Erasmus; higher education; EU; virtual mobility; academic mobility; mobility; competitiveness; ICT; horizontal mobility

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Economic Relations

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 9. 2013
Date of submission: 15. 5. 2014
Date of defense: 16. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/43874/podrobnosti

Files for download

    Last update: