Mobility support in terciary education through new technologies in the EU
Thesis title: | Podpora mobility účastníků terciárního vzdělávání pomocí nových technologií v rámci EU |
---|---|
Author: | Slavický, Marek |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Němcová, Ingeborg |
Opponents: | Cihelková, Eva |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Podpora mobility ve vzdělávání je jedním z klíčových, dlouholetých cílů EU. Kromě značných finančních zdrojů, které jsou do této oblasti v rámci unijních programů vkládány, je však mobilita podporována i jinými způsoby. Tato diplomová práce je zaměřena na popis a analýzu podpory mobility v terciárním vzdělávání v rámci EU s ohledem na nejnovější trendy v této oblasti -- využití informačních a komunikačních technologií. Cílem je představit a kriticky zhodnotit současnou problematiku akademické mobility v EU, popsat vztah a význam fyzické a virtuální mobility a nastínit možný budoucí vývoj. Celá práce se snaží opodstatnit tuto podporu zasazením akademické mobility do kontextu konkurenceschopnosti jednotlivce i celé ekonomiky a zjistit, zda i virtuální mobilita může tuto konkurenceschopnost zvyšovat. |
Keywords: | Erasmus; konkurenceschopnost; vysokoškolské vzdělávání; EU; ICT; horizontální mobilita; virtuální mobilita; akademická mobilita; mobilita |
Thesis title: | Mobility support in terciary education through new technologies in the EU |
---|---|
Author: | Slavický, Marek |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Němcová, Ingeborg |
Opponents: | Cihelková, Eva |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Mobility support in education is one of key, longtime targets of the EU. Apart from significant financial resources that are put into this target through various EU programmes, mobility is also supported by other means. This master's thesis focuses on describing and analyzing mobility support in terciary education in the EU in view of the newest trends in this field -- the use of ICT. The aim is to introduce and critically evaluate the current problematics of academic mobility in the EU, describe the relation and importance of physical and virtual mobility and outline possible future developments. Furthermore, the paper attempts to justify this mobility support by putting academic mobility in the context of individual and economic competitiveness, and thus find out whether virtual mobility itself can be a catalyst for competitiveness. |
Keywords: | Erasmus; higher education; EU; virtual mobility; academic mobility; mobility; competitiveness; ICT; horizontal mobility |
Information about study
Study programme: | Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of International Relations |
Department: | Department of International Economic Relations |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 18. 9. 2013 |
---|---|
Date of submission: | 15. 5. 2014 |
Date of defense: | 16. 6. 2014 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/43874/podrobnosti |