Marketing importance of body image

Thesis title: Marketingový význam body image
Author: Hejtmánek, David
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Pešek, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
Body image má nesporně určitý význam v životě každého z nás. Hlavním cílem práce však bylo určení významu marketingového. Pro přiblížení tohoto významu bylo důležité zjištění pohledu české společnosti na krásu a body image, tendencí vyobrazení lidského těla v médiích a zachycení rozdílů mezi prezentací v reklamách a preferencemi lidí. Nejprve byl prozkoumán historický vývoj ideálu krásy následovaný vlastním jádrem práce, tvořeným segmentací české populace na základě postojů k body image dle dat MML-TGI, dotazníkovým šetřením a obsahovou analýzou inzerce v časopisech. Výsledkem bylo zjištění důležitosti vzhledu pro většinu lidí, jak na krásu pohlížejí a odhalení faktu, že reklamy často vyobrazují štíhlejší lidská těla, než se lidem líbí. Na základě poznatků zjištěných v rámci této práce, byl marketingový význam body image označen za existující, ba přímo vysoký.
Keywords: segmentace; ideál krásy; MML-TGI; body image
Thesis title: Marketing importance of body image
Author: Hejtmánek, David
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Pešek, Ondřej
Thesis language: Česky
Abstract:
Body image is undoubtedly important in everyone's life. The main objective of this thesis is to find its importance for marketing. To achieve this goal, it was necessary to find out the society's opinions on the issue of beauty and body image, how do media picture human body and if there exists a difference between these two things. The first part of this theses consists of the historical development of the beauty ideal. It is followed by segmentation of Czech population, based on the data from the project MML-TGI, survey focused on beauty preferences and content analysis of lifestyle magazines. The findings support among other things the importance of beauty to most people, media's focus on extreme thinness for females and disparity between the presented ideal and people's preferences. The results lead to one conclusion: the importance of body image for marketing exists and is significant.
Keywords: segmentation; MML-TGI; beauty ideal; body image

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 1. 2013
Date of submission: 9. 5. 2014
Date of defense: 11. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/43561/podrobnosti

Files for download

    Last update: