Jena pedagogy

Thesis title: Jenská pedagogika
Author: Šimková, Jana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Dvořáček, Jiří
Opponents: Krpálková Krelová, Katarína
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá alternativní pedagogickou koncepcí Petera Petersena,jenskou pedagogikou. Nejprve téma popisuje v rovině teoretické, v další části pak zkoumá její uplatnění v praxi českých i zahraničních škol. V teoretické části pojednává práce o historickém pozadí vzniku alternativních pedagogických směrů obecně, pak se zaměřuje již na některé konkrétní směry, přičemž nejvíce pozornosti je věnováno právě jenské pedagogice. Práce mapuje první pokus o založení jenské školy v České republice, kdy bylo v 90. letech na základní škole v Poděbradech otevřeno několik pokusných tříd s jenskými prvky. Sleduje okolnosti příprav a vzniku této iniciativy, její průběh a také situaci vedoucí k jejímu brzkému zániku. Výsledkem analýzy je nalezení možných přínosů a rizik jenské pedagogiky pro náš školský systém.
Keywords: žák; Petersen; inovace; pedagog; škola; pedagogika; alternativní; jenský
Thesis title: Jena pedagogy
Author: Šimková, Jana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Dvořáček, Jiří
Opponents: Krpálková Krelová, Katarína
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis deals with alternative pedagogical concept of Peter Petersen, the jena pedagogy. It describes the topic at first on the theoretical level, in the next section is it concentrated on its practical application in Czech and foreign schools. In the theoretical part deals the diploma thesis with historical background of the emergence of alternative pedagogical trends in general, then is targeted at some specific alternative directions and the most attention is devoted to jena pedagogy. The diploma thesis maps the first attempt of foundation a jena school in the Czech Republic, where in the 90s were opened several experimental classes with jena elements at a primary school in Poděbrady. It monitors the circumstances of preparation of this initiative, its progress and the situation leading to its early demise. The result of the analysis is identification the potential benefits and risks of jena system of education for our school system.
Keywords: student; jena; Petersen; innovation; teacher; school; pedagogy; alternative

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 10. 2013
Date of submission: 30. 4. 2014
Date of defense: 11. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/44369/podrobnosti

Files for download

    Last update: