Didactic analysis of selected economic curriculum
Thesis title: | Didaktická analýza vybraného ekonomického učiva |
---|---|
Author: | Herlíková, Eliška |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Krpálek, Pavel |
Opponents: | Berková, Kateřina |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Bakalářská práce se zabývá didaktickou analýzou učiva z oblasti personalistiky, které je vyučováno na obchodních akademiích v předmětu Ekonomika. První část práce obsahuje teoretický pohled na problematiku didaktické transformace personální činnosti. Nejprve je provedena charakteristika předmětu Ekonomika, analýza obecných cílů a mezipředmětových vztahů, dále zařazení tématu personalistiky do výuky a obvyklý postup didaktické analýzy s přesným popisem jednotlivých bodů tohoto postupu. Druhá část práce je zaměřena na zpracování tématu z pohledu učitele. Přenáší teoretický postup didaktické analýzy do praxe. Je zde navržen konkrétní způsob, jakým lze uvedené učivo interpretovat, aby byly zajištěny co nejlepší výsledky vyučovacího procesu. Analýza se týká výkladu 1. koncentrického okruhu a nabízí především doporučení didaktického zpracování konkrétních vyučovacích jednotek v rámci tématu. |
Keywords: | didaktická analýza; ekonomika; lidské zdroje |
Thesis title: | Didactic analysis of selected economic curriculum |
---|---|
Author: | Herlíková, Eliška |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Krpálek, Pavel |
Opponents: | Berková, Kateřina |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This thesis deals with a didactic analysis of curriculum human resources that is taught at business schools in subject Economy. The first part of the thesis contains a theoretical view on didactic transformation of human resources issue. There is a characteristics of the subject Economy, analysis of general aims and cross-curricular relations, classification of the topic human resources in lessons and usual procedure of didactic analysis with an exact description of individual processes of this procedure. The second part is focused on processing this topic from the view of a teacher. It transfers theoretical procedure of didactic analysis to practice. There is a suggestion of concrete procedure how to interpret the chosen curriculum to provide the best results possible in a teaching process. The analysis involves the interpretation of first concentric circle and primarily offers suggestions of didactic processing of specific curriculum units within the topic. |
Keywords: | human resources; economy; didactic analysis |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Učitelství praktického vyučování v ekonomickém vzdělávání |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 11. 12. 2013 |
---|---|
Date of submission: | 31. 5. 2014 |
Date of defense: | 11. 6. 2014 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/46480/podrobnosti |