Didactic analysis of curriculum of wages in the subject Accounting on Business Academies

Thesis title: Didaktická analýza učiva o mzdách v předmětu účetnictví na obchodních akademiích
Author: Čižinská, Markéta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Berková, Kateřina
Opponents: Holečková, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá didaktickou analýzou učiva o mzdách ve druhém koncentrickém okruhu v předmětu účetnictví na obchodních akademiích. Práce je rozdělena do tří částí, teoretické, výzkumné a vlastního návrhu učiva. Teoretická část se věnuje nejprve specifikům předmětu účetnictví, vzdělávacím programům a především didaktickým aspektům výuky učiva o mzdách. Ve druhé, výzkumné části pomocí dotazníků zjišťuji, jakou metodiku při výuce učiva o mzdách používají učitelé na pražských a středočeských obchodních akademiích, zda využívají metody problémového vyučování nebo zda pracují se skutečnými tiskopisy. Zajímám se také o názor žáků na používané metody učitele, jakým způsobem by zlepšili úroveň výuky či jaké didaktické metody jsou podle nich nejefektivnější. Poslední část obsahuje vlastní návrh učiva o mzdách ve 2. koncentrickém okruhu, který je doplněn výkladovými příklady, přehlednými schématy, ukázkami tiskopisů a je zakončen souvislým příkladem s prvky problémového vyučování.
Keywords: problémové vyučování; výuka na obchodních akademiích; účetnictví; účtování mezd; mzdy
Thesis title: Didactic analysis of curriculum of wages in the subject Accounting on Business Academies
Author: Čižinská, Markéta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Berková, Kateřina
Opponents: Holečková, Lenka
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis deals with didactic analysis of payroll in the second concentric circle in the subject accounting at Business Academies. The thesis is divided into three parts: theoretical, research and my own draft of curriculum. The theoretical part deals with the specifics of the subject accounting, educational programs, and especially the didactic aspects of teaching about wages. In the second part, using questionnaires, I find out what methodology is used in teaching about wages by teachers in Prague and Central Bohemian Region, if they use teaching through problem solving or whether they work with real forms. I also focused on the student's opinion about their teacher's methods, how they would improve the quality of teaching or what didactic methods they consider to be the most effective. The last part contains my own draft of curriculum on wages in the second concentric circle, which is accompanied by explanatory examples, illustrative diagrams, examples of forms and it is completed by a summary example with the elements of teaching through problem solving.
Keywords: teaching through problem solving; teaching at Business Academies; accounting; accounting of wages; payroll

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 30. 4. 2013
Date of submission: 29. 6. 2014
Date of defense: 10. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/42928/podrobnosti

Files for download

    Last update: