The Importance of Sustainable Development: Perception of Corporate Social Responsibility and its Impact on Czech Consumers' Purchase Behaviour

Thesis title: The Importance of Sustainable Development: Perception of Corporate Social Responsibility and its Impact on Czech Consumers' Purchase Behaviour
Author: Štěpánková, Zuzana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Lhotáková, Markéta
Opponents: Cook, Gina
Thesis language: English
Abstract:
Corporate social responsibility (CSR) has been receiving a considerable attention from researchers in recent years, especially with regard to consumers' perception. This thesis is exploring perception of corporate social responsibility among Czech consumers and aims to discover whether or not it has an impact on them while purchase decision making. Czech consumers appear to have an interest in CSR but they are generally little informed about organizational CSR activities. Moreover, findings showed that low awareness and trust determine high scepticism among Czech consumers towards CSR activities. Eventually, even though Czech consumers generally wish to support socially responsible organizations, they perceive CSR as rather peripheral factor of purchase since they prioritize traditional purchase factor such as price and quality.
Keywords: perception ; CSR; Corporate Social Responsibility; purchase behaviour; consumer
Thesis title: Důležitost Udržitelného Rozvoje: Vnímání Společenské Odpovědnosti a její Dopad na Nákupní Chování Českých Spotřebitelů
Author: Štěpánková, Zuzana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Lhotáková, Markéta
Opponents: Cook, Gina
Thesis language: English
Abstract:
Koncept společenské odpovědnosti firem (Corporate Social Responsibility -- CSR) získává během posledních let stále více pozornosti, zvláště ve spojení s chováním spotřebitelů. Tato diplomová práce se zabývá vnímáním společenské odpovědnosti českými spotřebiteli a zkoumá, jak čeští zákazníci nahlíží na firemní aktivity spojené se společenskou odpovědností a jestli je pokládají za důležité při jejich nákupním chování. Výzkum ukázal, že čeští spotřebitelé jeví zájem o společenskou odpovědnost a přikládají jí poměrně velikou důležitost, ale nejsou dostatečně informováni o aktivitách českých firem. Nízké podvědomí a nedůvěřivost se odráží ve vysokém skepticismu českých spotřebitelů a společenská odpovědnost je viděna spíše jako druhotný faktor ovlivňující nákupní rozhodování.
Keywords: nákupní chování; CSR; Společenská odpovědnost; spotřebitel; vnímání

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/International Business - Central European Business Realities
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 9. 2013
Date of submission: 15. 5. 2014
Date of defense: 17. 2. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/43811/podrobnosti

Files for download

    Last update: