Using Compensating Aids by visually impaired in economy education

Thesis title: Využívané kompenzační pomůcky zrakově postiženými v ekonomickém vzdělávání
Author: Sarkány, Josef
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Blažková, Veronika
Opponents: Hadj Moussová, Zuzana
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce si klade za cíl zvýšit povědomí o kompenzačních pomůckách používaných osobami se zrakovým postižením v ekonomickém vzdělávání. A dále také popsat život studentů se zrakovým postižením za účelem přiblížení bariér, které se při studiu objevují. V teoretické části je uvedena charakteristika zrakového postižení, typických rysů ekonomického vzdělávání a kompenzační pomůcky. Práce vychází z autorových vlastních zkušeností, neboť je sám studentem se zrakovým postižením ekonomického oboru. Pro dosažení cílů byla vybrána kvalitativní metoda výzkumu. Práce přináší řešení, které může pomoci především pedagogům ekonomických oborů a jejich studentům, jež jsou zrakově postižení. Učitelé mohou najít základní informace o často užívaných kompenzačních pomůckách a jejich možnou aplikaci při ekonomickém vzdělávání. Přínosem je rovněž otevření tématu týkající se studentů se zrakovým postižením na ekonomických oborech a jejich následného zaměstnávání i na pozicích v ekonomické sféře. Pro pedagogy může být práce námětem k zamyšlení se nad výběrem vhodné vyučovací metody s ohledem na používané kompenzační pomůcky studentem v průběhu výuky.
Keywords: Ekonomické vzdělávání; Kompenzační pomůcka; Zrakově postižený
Thesis title: Using Compensating Aids by visually impaired in economy education
Author: Sarkány, Josef
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Blažková, Veronika
Opponents: Hadj Moussová, Zuzana
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis aims to increase of awareness about compensating aids using by visually impaired people in economic education. In theoretical part there are listed characteristics of visually impaired, typical features of economic education and compensating aids. The thesis comes from author's own experience, because he is a student with visually impaired of economical field himself. The qualitative method was chosen for achieving of stated aims. The thesis brings solutions, which could help mainly teachers of economical subjects and their visually impaired students. The teachers could find basic information about often using compensating aids and their possible application by economical education. The benefit there is also opening of issue dealing with visually impaired students at economical fields and their following employment in positions in economic sphere too. The thesis could be a topic for thinking about the choice of appropriate teaching method regards using compensating aids by student during teaching.
Keywords: Economy education; Compensating aid; Visually impaired

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství praktického vyučování v ekonomickém vzdělávání
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 1. 2014
Date of submission: 30. 4. 2014
Date of defense: 10. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/46707/podrobnosti

Files for download

    Last update: