Comparative analysis of the implementation of financial literacy in secondary education

Thesis title: Komparativní analýza implementace finanční gramotnosti v sekundárním vzdělávání
Author: Jandová, Lucie
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Krpálek, Pavel
Opponents: Masaříková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá problematikou odlišného způsobu implementace finanční gramotnosti na středních školách v ČR. Na základě rešerše dostupných zdrojů byla vypracována teoretická část, kde jsou popsány kurikulární dokumenty od nejvyšší úrovně, Národní strategie finančního vzdělávání, až po školní vzdělávací programy. Dále navazuje popis didaktického systému upraveného pro finanční a ekonomické vzdělávání. V praktické části práce byla, po stanovení výzkumného problému, hypotéz a metodologie výzkumu, provedena analýza a identifikace obsahu finanční gramotnosti ve třech vybraných rámcových vzdělávacích programech. Dotazník, druhý nástroj výzkumu, měl za cíl identifikovat způsob implementace finanční gramotnosti na konkrétních středních školách a především vymezit hlavní rozdíly či podobnosti ve využívání didaktických prostředků z pohledu typu školy a regionu, a doplnit tak celkový pohled na implementaci. V závěru bylo provedeno shrnutí a celkové zhodnocení zjištěných informací.
Keywords: sekundární vzdělávání; didaktické prostředky; kurikulum; finanční gramotnost
Thesis title: Comparative analysis of the implementation of financial literacy in secondary education
Author: Jandová, Lucie
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Krpálek, Pavel
Opponents: Masaříková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis deals with different methods of implementation of financial literacy to secondary schools in the Czech Republic. The theoretical part was developed on the basis of the research of available resources and describes the curriculum from the highest level -- the National Strategy for Financial Education, to school educational programs. It is followed by the description of didactic system adapted to financial and economic education. The analysis and the identification of content of financial literacy across three national curricula were conducted in the practical part after stating the problem, the hypotheses and the research methodology. The second tool of the research -- the questionnaire, was aimed to identify the way of implementation of financial literacy to specific secondary schools and mainly to state the main differences and similarities in the use of didactical and teaching means from the type of school and regional perspective and to complete the overall view on implementation. The summary and evaluation of the information were accomplished at the end of the work.
Keywords: didactical and teaching means; curriculum; financial literacy; secondary education

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství praktického vyučování v ekonomickém vzdělávání
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 27. 1. 2014
Date of submission: 30. 5. 2014
Date of defense: 10. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/46206/podrobnosti

Files for download

    Last update: