Media consumption of new and traditional media among Czech students

Thesis title: Mediální spotřeba nových a tradičních médií u českých studentů
Author: Čentíš, Jan
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Stroukal, Dominik
Opponents: Tříska, Dušan
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce pojednává o problematice mediální spotřeby mezi středoškolskými a vysokoškolskými studenty v České republice. V návaznosti na zahraniční výzkum jsou na vzorku 490 studentů aplikovány regresní modely rozšířené o nové proměnné veličiny, jejichž vliv na mediální spotřebu nebyl zejména v českých podmínkách kvantifikován. Důležitým závěrem práce je identifikace odlišných spotřebních návyků uvnitř analyzované skupiny studentů. Jejich věk hraje významnou roli, neboť je ukázáno, že čím starší student, tím více času celkem tráví s médii. Taktéž pro výběr jednotlivých médií je důležitým faktorem věk, kdy všechna tradiční média a internetové zpravodajské servery více preferují starší studenti oproti mladším. Podstatné vlivy při predikci spotřeby byly objeveny i u nově zařazených proměnných, které zaznamenávají vlastnictví elektronických zařízení či předplatné denního tisku, popřípadě situaci, kdy student žije ve společné domácnosti s rodiči. Naopak významný vliv nebyl zjištěn u příjmů studentů nebo jejich rodičů, dále pak u pracovního statusu studenta. Rovněž byl na základě analýzy zkoumán vztah mezi tradičními sdělovacími prostředky a novými médii. Na základě obdržených výsledků se přikláníme k tvrzení, že jejich vztah je konkurenční ve spotřebě z pohledu studentů.
Keywords: Mediální spotřeba; nová média; konkurence; tradiční média
Thesis title: Media consumption of new and traditional media among Czech students
Author: Čentíš, Jan
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Stroukal, Dominik
Opponents: Tříska, Dušan
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis discusses the issue of media consumption among university and high school students in the Czech Republic. Following a foreign study, regressive models extended by new variable quantities are applied to a sample of 490 students, the influence on media consumption of which has never been quantified in the Czech realm. The important conclusion of this paper is the identification of different consumer habits among the analyzed group of students. The age of the student plays a significant role, as it has been proven that as a student ages, he or she spends more time using media. The age factor is also considerable in the selection of individual media, as traditional media and internet news servers are mostly preferred among older students.During the prediction of consumption, a substantial influence was identified among the newly applied variables, such as the ownership of electronic devices,the subscription to daily press, or even the situation when a student lives in a common household with their parents. On the other hand, there was no significant influence found with regard to either students'or their parents' income, or the students' working status. Additionally, contingent on the analysis, the relation between traditional and new media was examined.Based on the obtained results, we support the assertion that according to students the relation between these two media types is competitive, as far as consumption is concerned.
Keywords: Media consumption; new media; competition; traditional media

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomická analýza
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 8. 2013
Date of submission: 1. 2. 2014
Date of defense: 19. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/43688/podrobnosti

Files for download

    Last update: