The Risk of Vampire Effect in Advertising

Thesis title: The Risk of Vampire Effect in Advertising
Author: Kuvita, Tetyana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Karlíček, Miroslav
Opponents: Král, Petr
Thesis language: English
Abstract:
The concept of vampire effect in advertising appears to be underresearched by marketing specialists. In the race for getting attention of target audience advertisers often use special attention-getting devices. This in turn exposes them to a higher risk of creating a vampire effect when the core message about the brand or a product is eaten up by such devices. Therefore this study provides deepeer insights into the vampire effect occurences. A deductive approach is used. First secondary literature review on preconditions of vampire effect occurrences and various types of vampire effect is covered. Primary data collection and analysis is performed next. This part is narrowed down to researching vampire effect risks when using celebrities as attention-getting device in printed advertisement. Research tools of this study include an eye-tracking device and a survey of 72 students from the University of Economics in Prague. The research concludes that a significantly higher risk of creating a vampire effect exists when using an unrelated attention-getting device. Marketers are advised to use related celebrities if choosing to stick to the attention-getting device approach. However, the concept of "relatedness" should be effectively pre-tested prior to advertising campaign start.
Keywords: celebrity endorsement; advertising; attention-getting device; Vampire effect
Thesis title: The Risk of Vampire Effect in Advertising
Author: Kuvita, Tetyana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Karlíček, Miroslav
Opponents: Král, Petr
Thesis language: English
Abstract:
Pojem vampire efekt je stále málo prozkoumaný marketingovými odborníky. Během závodu o získání pozornosti cílové skupiny, zadavatelé reklamy často používají speciální poutavé zařízení. To však na druhé straně vystavuje značku i produkt vyššímu riziku vampire efektu, kdy hlavní myšlenka je zakrytá těmito zařízeními. Tato práce se tedy zabývá hlubším výzkumem vampire efektu, založené na deduktivní metodě. První část práce je pokrývá teorie rúzných typů vampire efektu. Druhá část práce se skládá z praktické části, kdy bylo provedeno sběr a analýza dat. Celá studie je zaměřená na rizika vampire efektu, při využívání známých osobností jako centrum pozornosti, jak v poutacích zařízeních, tak v tištěné reklamě. Nástroje použité při této studii zahrnuje zařízení sledující pohyb očí a 72 studentů z Vysoké školy ekonomické v Praze. Závěrem této práce je, že dochází k vyššímu riziku vzniku vampire efektu, pokud je použit nesouvisející poutavý nástroj. Obchodníkům je doporučeno využívat známé osobnosti, které jsou spojené s produktem. Nicméně objekty, které mají být "související" s produktem by měly být efektivně předem testovány před zahájením reklamní kampaně.
Keywords: speciální poutavé zařízení; reklama; vampire efekt

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/International Business - Central European Business Realities
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 11. 2013
Date of submission: 6. 6. 2014
Date of defense: 13. 6. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/45381/podrobnosti

Files for download

    Last update: