Factors of market share changes of ports in EU used by clients from Czech and Slovak Republic
Thesis title: | Faktory měnícího se tržního podílu přístavů EU využívaných zákazníky z České a Slovenské republiky |
---|---|
Author: | Urban, Robin |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Kolář, Petr |
Opponents: | Doboš, Vladimír |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce je zaměřená na faktory ovlivňující volbu přístavu zákazníkem. Zákazníkem je z pohledu této práce primárně zasilatel, ale do volby se promítá také rejdař a multimodální operátor. V teoretické části práce jsou popsány principy fungování přístavu odrážející se od vlastnické struktury a formy řízení. Jsou také představeny jednotlivé subjekty v přístavu. Dále je popsáno, jaké byly objemy přepravovaných TEU mezi přístavy a Českou a Slovenskou republikou včetně jejich směrů. Stěžejním cílem práce je identifikovat a zhodnotit klíčové endogenní a exogenní faktory, které ovlivňovaly výkony zvolených přístavů. Podrobněji jsou rozebrány faktory, které mají největší vliv na volbu zasilatele. Důraz je kladen na přístav Hamburk, jelikož má dlouhodobě největší objemy TEU a dále na přístav Koper, který v posledních lech roste a v současnosti má druhé největší objemy. |
Keywords: | Kontejnerové přepravy ; Vlastnictví přístavu; Evropské přístavy; Přístavní správa |
Thesis title: | Factors of market share changes of ports in EU used by clients from Czech and Slovak Republic |
---|---|
Author: | Urban, Robin |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Kolář, Petr |
Opponents: | Doboš, Vladimír |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The thesis is focused on factors influencing port customers in their choice of the most convenient port. Port customer is primarily freight forwarder but ship operators and multimodal transport operators are also involved in decision making process. Principles of port functioning system reflected in port ownership and port governance with connection to individual subject in port organizational structure are introduced in the theoretical part of the thesis. The following part describes volumes of transported TEU in relation between specific port and Czech and Slovak Republic. The main goal of this thesis is to identify and analyze the key endogenous and exogenous factors which were affecting performance of selected ports. Factors with highest influence on freight forwarder choice are described in detail. Emphasis is placed on the Port of Hamburg because of its ongoing highest performance on the market with highest TEU volumes and also on the Port of Koper because of its growing performance profile. |
Keywords: | Port ownership; Container transport; European ports; Port Authority |
Information about study
Study programme: | Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Business Administration |
Department: | Department of Logistics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 19. 12. 2013 |
---|---|
Date of submission: | 1. 6. 2014 |
Date of defense: | 24. 9. 2014 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/45980/podrobnosti |