Factors of market share changes of ports in EU used by clients from Czech and Slovak Republic

Thesis title: Faktory měnícího se tržního podílu přístavů EU využívaných zákazníky z České a Slovenské republiky
Author: Urban, Robin
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kolář, Petr
Opponents: Doboš, Vladimír
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce je zaměřená na faktory ovlivňující volbu přístavu zákazníkem. Zákazníkem je z pohledu této práce primárně zasilatel, ale do volby se promítá také rejdař a multimodální operátor. V teoretické části práce jsou popsány principy fungování přístavu odrážející se od vlastnické struktury a formy řízení. Jsou také představeny jednotlivé subjekty v přístavu. Dále je popsáno, jaké byly objemy přepravovaných TEU mezi přístavy a Českou a Slovenskou republikou včetně jejich směrů. Stěžejním cílem práce je identifikovat a zhodnotit klíčové endogenní a exogenní faktory, které ovlivňovaly výkony zvolených přístavů. Podrobněji jsou rozebrány faktory, které mají největší vliv na volbu zasilatele. Důraz je kladen na přístav Hamburk, jelikož má dlouhodobě největší objemy TEU a dále na přístav Koper, který v posledních lech roste a v současnosti má druhé největší objemy.
Keywords: Kontejnerové přepravy ; Vlastnictví přístavu; Evropské přístavy; Přístavní správa
Thesis title: Factors of market share changes of ports in EU used by clients from Czech and Slovak Republic
Author: Urban, Robin
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kolář, Petr
Opponents: Doboš, Vladimír
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis is focused on factors influencing port customers in their choice of the most convenient port. Port customer is primarily freight forwarder but ship operators and multimodal transport operators are also involved in decision making process. Principles of port functioning system reflected in port ownership and port governance with connection to individual subject in port organizational structure are introduced in the theoretical part of the thesis. The following part describes volumes of transported TEU in relation between specific port and Czech and Slovak Republic. The main goal of this thesis is to identify and analyze the key endogenous and exogenous factors which were affecting performance of selected ports. Factors with highest influence on freight forwarder choice are described in detail. Emphasis is placed on the Port of Hamburg because of its ongoing highest performance on the market with highest TEU volumes and also on the Port of Koper because of its growing performance profile.
Keywords: Port ownership; Container transport; European ports; Port Authority

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Logistics

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 12. 2013
Date of submission: 1. 6. 2014
Date of defense: 24. 9. 2014
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/45980/podrobnosti

Files for download

    Last update: