Analysis of the mobile telecommunication market in the Czech Republic after the price revolution in 2013

Thesis title: Analýza trhu mobilních služeb v ČR po cenové revoluci v roce 2013
Author: Král, Jaroslav
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Štípek, Vladimír
Opponents: Procházka, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářské práce se zabývá trhem mobilních komunikací na území České republiky po cenové revoluci, příchodu tarifů s neomezeným voláním a SMS za pětinové ceny oproti původním. Teoretická část využívá ekonomickou teorii monopolu a především oligopolu v praxi. V České republice působil tříčlenný oligopol společností T-Mobile, Telefonica O2 a Vodafone. V praktické části se práce věnuje analýze nabídek mobilních operátorů a nových subjektů ve formě virtuálních operátorů MVNO. Nové ceny jsou pro zákazníky na českém trhu výhodnější. Pro operátory MNO neměl z hlediska tržeb příchod neomezených tarifů velký význam, pouze si rozdělili své zákazníky na ty lukrativnější a méně lukrativní. V závěru jsou uvedeny mé vlastní názory na vývoj telekomunikačního trhu.
Keywords: telekomunikace; tarify s neomezeným voláním; cenová revoluce
Thesis title: Analysis of the mobile telecommunication market in the Czech Republic after the price revolution in 2013
Author: Král, Jaroslav
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Štípek, Vladimír
Opponents: Procházka, Pavel
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor's thesis deals with mobile telecommunication market in the Czech Republic after the price revolution, incoming mobile tariffs containing unlimited free calls and SMS for fifth of the original price. Theoretical part uses economic theory of monopoly and especially of oligopoly in practice. There was a three-partite oligopoly in Czech Republic, companies T-Mobile, Telefonica O2 and Vodafone. In practical part the thesis deals with analysis of mobile companies' offers and new subjects of virtual operators' MVNO offers. New prices are more advantageous for customers in the Czech market. For the mobile operators MNO there was no big importance regarding theirs revenues, only they separated its customers on more lucrative ones and the less lucrative. At the end there are some of my own ideas and opinions of the future development of telecommunication market.
Keywords: price revolution; tariffs with unlimited free calls; telecommunications

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Národní hospodářství
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economic and Social Policy

Information on submission and defense

Date of assignment: 31. 3. 2014
Date of submission: 25. 5. 2014
Date of defense: 29. 1. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/47403/podrobnosti

Files for download

    Last update: