Prediction of student performance at Faculty of Economics, University of Economics
Thesis title: | Predikce úspěšnosti studenta Národohospodářské fakulty VŠE |
---|---|
Author: | Adamcová, Lucie |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Hronza, Martin |
Opponents: | Babin, Jan |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Cílem této bakalářské práce je otestovat kvalitu testu Obecné studijní předpoklady společnosti Scio jako přijímacího kritéria na Národohospodářskou fakultu VŠE. Spolu s tím práce nalézá a testuje další determinanty a prediktory studentského úspěchu na fakultě. Hlavní hypotézou práce je, že vztah výsledku testu OSP s úspěchem studenta na NF VŠE je kladný (čím vyšší test OSP, tím horší známka) případně nevýznamný a nesplňuje tedy kritérium kvalitního přijímacího testu. Práce totiž předpokládá neefektivitu veřejného systému školství díky absenci tržních signálů. Práce tuto hypotézu vyvrací na základě regresní a korelační analýzy výběrového souboru 225 studentů NF VŠE. Pomocí těchto dat práce dále testuje různorodé proměnné a jejich predikční schopnost studentova úspěchu. Nejlépe v tomto směru dopadla studentova průměrná známka z maturitní zkoušky. |
Keywords: | predikce úspěchu; veřejný sektor; vzdělání; standardizované testy |
Thesis title: | Prediction of student performance at Faculty of Economics, University of Economics |
---|---|
Author: | Adamcová, Lucie |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Hronza, Martin |
Opponents: | Babin, Jan |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The main task of this thesis is to test the quality of Scio's General Academic Prerequisites (OSP) test as entrance exam to Faculty of Economics, University of Economics. Besides that the thesis finds and tests other determinants and predictors of students' success on the faculty. The main hypothesis states: the relationship of results of OSP with success of student on faculty is positive eventually nonexistent and so it does not fulfill the criterion of high-quality entrance exam. The thesis assumes inefficiency of public school system thanks to absence of market signals. The thesis refutes this hypothesis based on regression and correlation analysis of sample of 225 students of the faculty. Using this dataset the thesis tests various variables and their prediction ability of students' success. Maturity's exam proved to be the best of those variables. |
Keywords: | education; standardized tests; prediction of success; public sector |
Information about study
Study programme: | Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Economics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 1. 3. 2014 |
---|---|
Date of submission: | 1. 6. 2014 |
Date of defense: | 2. 2. 2015 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/46698/podrobnosti |