Prediction of student performance at Faculty of Economics, University of Economics

Thesis title: Predikce úspěšnosti studenta Národohospodářské fakulty VŠE
Author: Adamcová, Lucie
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Hronza, Martin
Opponents: Babin, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této bakalářské práce je otestovat kvalitu testu Obecné studijní předpoklady společnosti Scio jako přijímacího kritéria na Národohospodářskou fakultu VŠE. Spolu s tím práce nalézá a testuje další determinanty a prediktory studentského úspěchu na fakultě. Hlavní hypotézou práce je, že vztah výsledku testu OSP s úspěchem studenta na NF VŠE je kladný (čím vyšší test OSP, tím horší známka) případně nevýznamný a nesplňuje tedy kritérium kvalitního přijímacího testu. Práce totiž předpokládá neefektivitu veřejného systému školství díky absenci tržních signálů. Práce tuto hypotézu vyvrací na základě regresní a korelační analýzy výběrového souboru 225 studentů NF VŠE. Pomocí těchto dat práce dále testuje různorodé proměnné a jejich predikční schopnost studentova úspěchu. Nejlépe v tomto směru dopadla studentova průměrná známka z maturitní zkoušky.
Keywords: predikce úspěchu; veřejný sektor; vzdělání; standardizované testy
Thesis title: Prediction of student performance at Faculty of Economics, University of Economics
Author: Adamcová, Lucie
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Hronza, Martin
Opponents: Babin, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
The main task of this thesis is to test the quality of Scio's General Academic Prerequisites (OSP) test as entrance exam to Faculty of Economics, University of Economics. Besides that the thesis finds and tests other determinants and predictors of students' success on the faculty. The main hypothesis states: the relationship of results of OSP with success of student on faculty is positive eventually nonexistent and so it does not fulfill the criterion of high-quality entrance exam. The thesis assumes inefficiency of public school system thanks to absence of market signals. The thesis refutes this hypothesis based on regression and correlation analysis of sample of 225 students of the faculty. Using this dataset the thesis tests various variables and their prediction ability of students' success. Maturity's exam proved to be the best of those variables.
Keywords: education; standardized tests; prediction of success; public sector

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 3. 2014
Date of submission: 1. 6. 2014
Date of defense: 2. 2. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/46698/podrobnosti

Files for download

    Last update: