What Makes an Air Route Profitable? Airport Presence, Low-Cost Carriers and Airline Alliances in the Deregulated European Aviation Market
Thesis title: | What Makes an Air Route Profitable? Airport Presence, Low-Cost Carriers and Airline Alliances in the Deregulated European Aviation Market |
---|---|
Author: | Tománková, Ivana |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Lahvička, Jiří |
Opponents: | Janíčko, Martin |
Thesis language: | English |
Abstract: | This thesis examines the determinants of air route profitability in the European Union and the cooperating countries of Norway and Switzerland. Building on the assumption that only profitable routes are served, I develop a set of probit models that specify route service as a function of route characteristics, airline networks' attributes, airline partnerships and competition. Estimation results show that route profitability increases with population size and decreases with flight distance and the time efficiency of car travel relative to air travel. An airline's airport presence, that is, its share of airport operations, exerts a significant, positive effect on its route profitability, and so does airport presence of its group or allied partners. Competitive effects are asymmetric across airline business types. This paper's contribution to existing airline-route profitability studies lies in accounting for airline cooperation, controlling for an alternative mode of transport, and using EU data for estimation. |
Keywords: | airline alliances; airlines; air routes; airline industry; profitability |
Thesis title: | Determinanty ziskovosti leteckých tras v Evropské unii |
---|---|
Author: | Tománková, Ivana |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Lahvička, Jiří |
Opponents: | Janíčko, Martin |
Thesis language: | English |
Abstract: | Práce se zabývá determinantami ziskovosti leteckých linek v Evropské unii a spolupracujících zemích. Vychází z předpokladu, že v dlouhém období je provoz letecké linky ukazatelem její ziskovosti, a prostřednictvím ekonometrických modelů ověřuje, zda a v jakém směru závisí provoz linky (či jeho absence) na socioekonomických a geografických vlastnostech trasy, charakteristikách leteckých sítí a na vzájemné spolupráci a konkurenci aerolinií. Ukazuje se, že ziskovost linky roste s počtem obyvatel koncových měst a naopak klesá s délkou trasy a relativní časovou náročností letecké dopravy oproti automobilové. Ziskovost letecké společnosti na lince je tím vyšší, čím významnější je její pozice na koncových letištích co do podílu na počtu letů, a také čím významnější je pozice jejích skupinových či aliančních partnerů. Přítomnost konkurentů působí mezi jednotlivými typy aerolinií asymetricky. Přínos práce k již existující literatuře podobného zaměření spočívá v rozšíření o spolupráci mezi leteckými společnostmi, zohlednění vlivu alternativní dopravy a využití dat z prostředí Evropské unie. |
Keywords: | letecké aliance; letecké společnosti; letecké linky; letecká doprava; ziskovost |
Information about study
Study programme: | Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomická analýza |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Economics |
Department: | Department of Economics |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 14. 2. 2014 |
---|---|
Date of submission: | 31. 8. 2014 |
Date of defense: | 5. 2. 2015 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/46420/podrobnosti |