Impact of the customer satisfaction and other indicators on company`s market share

Thesis title: Vliv zákaznické spokojenosti a dalších ukazatelů na tržní podíl společnosti
Author: Dvořáková, Monika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Sedláček, Jiří
Opponents: Skala, David
Thesis language: Česky
Abstract:
Na trzí??ch z?ápadní?? Evropy dnes vl?ádne siln?ě konkuren?ční prost?ředí?? t?ém?ěř ve v?šech průmyslových odv?ětví??ch. S konkurencí?? se musí?? pot?ýkat tak?é tradi?ční?? evrop?ští?? v?ýrobci automobilů, kte?ří?? musí?? ?čelit ?často levn?ěj?ší??m import?ům z Asie. Pro v?ýrobce automobil?ů je nutn?é zvy?šovat loajalitu z?ákazn??íků a zajistit si tak stabilní nebo rostouc??í tr?žní?? podíl?? v budoucnu. Jednou z mo?žností?? budov?ání?? loajality z?ákazní??k?ů je vysoká? kvalita prod?ávan?ých v?ýrobk?ů a poskytovan?ých slu?žeb. Jako indik?átory spokojenosti z?ákazn??ík?ů jsou vyu?ží??v?ány ukazatele v?šeobecn?é z?ákaznick?é spokojenosti, vypočítané z v?ýsledk?ů dotazní??kov?ého ?šet?ření?? (Customer satisfaction survey). Se znalostmi vnitřních procesů automobilky a dostatkem měřených indikátorů lze konstruovat matematický model simulující vývoj tržního podílu značky na daném trhu. Pomocí tohoto modelu a jeho analýzy lze ur?čit ukazatele maj??ící?? nejsilnější?? vliv na tvorbu tr?žní??ho podí??lu automobilky. Jako vstupní?? veli?činy modelu jsou pou?žity sledovan?é indik?átory z?ákaznick?é spokojenosti, klí???čov?é ukazatele z oblasti prodeje nov?ých voz?ů i slu?žeb servisu a tak?é z?ákladní?? makroekonomick?é veli?činy z dan?ého trhu. C??ílov?ým trhem, pro kter?ý jsou modely tvo?řeny, bylo zvoleno N?ěmecko. V?ýstupem pr?áce je soubor doporu?čení??, jejichž implementace by m?ěla zajistit zlep?šení?? konkr?étní??ch m?ěřen?ých ukazatel?ů a tak?é zv?ýšení?? tr?žního?? podí??lu zna?čky na n?ěmeck?ém trhu. Krom?ě doporučení pro zlep?šení?? sledovan?ých ukazatel?ů je v práci nastíněn tak?é zp?ůsob zv?ý?šení?? ?účinnosti marketingov?ých strategií?? za pou?žití?? ?ří??zení?? vztahu se z?ákazní??ky (Customer relationship management).
Keywords: opakovaná oprava; identifikace systému; management zákaznických zkušeností; zvyšování kvality v servisu; modelování systému; kontrola kvality; řízení vztahů se zákazníky; zvyšování tržního podílu; udržení zákazníků; základní prodejní proces; základní servisní proces; loajalita; dílenské testy; zákaznická spokojenost; ekonomický model
Thesis title: Impact of the customer satisfaction and other indicators on company`s market share
Author: Dvořáková, Monika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Sedláček, Jiří
Opponents: Skala, David
Thesis language: Česky
Abstract:
In the present hypercompetitive market environment of car producers established especially at the developed west european markets is very difficult to gain new customers and increase the market share. The car producing companies have to build and increase customer loyalty to ensure the sustainable growth of market share in the future. One possibility how to improve customer's loyality to brand is to provide the highest standard at both sales and service department and carefully monitor the customer satisfaction. From the satisfaction and performance indicators of the car producing company is possible to construct a mathematical model producing the market share in a given country as an output. Key indikators of customer satisfaction, sales and service and also the macroeconomical data has been used as the inputs for the model. As a target market for my analysis has been chosen Germany. This thesis presents a set of recommendations and proposals, whose implementation should ensure the improvement of the market share of the given brand on german market. The recommendation does not include only the tips for improvement of the key indicators but it also gives the overview of how to make the marketing strategy more efficient using Customer relationship management.
Keywords: quality check; aftersales core process; sales core process; loyality; customer retention; economical model; system identification; workshop test; customer experience management; repeat repair rate; quality improvement in aftersales; CRM; market share improvement; system modeling; customer satisfaction

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 11. 2. 2014
Date of submission: 10. 12. 2014
Date of defense: 27. 1. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/46358/podrobnosti

Files for download

    Last update: