Marketing communications in automotive industry

Thesis title: Marketingová komunikace na trhu osobních automobilů
Author: Titl, Marek
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je charakterizovat a analyzovat podobu tiskové reklamy na osobní automobily v celostátním týdeníku. Práce je rozdělena na dvě základní části. První část shrnuje základní teoretická východiska -- jako jsou obsah a funkce reklamy, mediatypy a jejich charakteristiky, značky a referenční skupiny. V praktické části nejprve popisuji postup provedení obsahové analýzy a charakterizuji analyzovaný týdeník Reflex. V rámci následujících analýz dat získaných z obsahové analýzy odkrývám a popisuji, jaké prvky jsou v tiskové reklamě zdůrazněny, do jaké míry automobilky využívají referenčních skupin, či jaké barvy automobilů jsou nejvíce uplatňovány. Analyzuji i texty a klíčová slova uváděná v inzerátech. Následuje srovnání inzerátů mezi lety 2003, 2008 a 2013. V závěru práce zodpovídám výzkumné otázky, shrnuji nejdůležitější poznatky z provedených analýz a uvádím marketingová doporučení.
Keywords: obsahová analýza; automobily; časopisy; tisková reklama
Thesis title: Marketing communications in automotive industry
Author: Titl, Marek
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zamazalová, Marcela
Opponents: Vávra, Oldřich
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this Master's Thesis is to characterize and analyze the current design of automotive print advertising placed in nationwide magazine. The Thesis is divided into two main parts. The first part summarizes the basic theoretical aspects -- such as content and functions of advertising, media types and their characteristics, brands and reference groups. In the application part, I firstly describe how to perform content analysis and give a description of magazine Reflex. In the following analysis of data obtained from the content analysis I uncover and describe which elements are highlighted, how often the reference groups are used or which car colors are mostly applied. I also analyze texts and keywords mentioned in the advertisements. The following is a comparison of advertisements between 2003, 2008 and 2013. In conclusion, I answer research questions; summarize the most important findings from the performed analysis and present marketing recommendations.
Keywords: cars; magazines; print advertising; content analysis

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 26. 11. 2013
Date of submission: 15. 12. 2014
Date of defense: 3. 2. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/45655/podrobnosti

Files for download

    Last update: