Analysis of marketing tools of music industry in the era of digital distribution

Thesis title: Marketingové metody hudebního průmyslu v éře digitální distribuce
Author: Víšek, Jakub
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Riedlbauch, Václav
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce předkládá stručný historický přehled vývoje hudebního průmyslu a jeho propojení s nástroji monetizace, a to od počátků hudebních nakladatelství přes vynálezy technik zvukového záznamu k hudebním vydavatelstvím a různým internetovým podobám distribuce hudebních děl. Zvláštní důraz je věnován právě digitálním prostředkům distribuce hudby a jejich vlivu jednak na samotné umělce, nahrávací společnosti i na koncové spotřebitele -- posluchače. Práce mapuje souvislosti a důsledky změny po více než století platného paradigmatu díky překotnému rozšíření mobilních technologií a globální sítě Internet, aby nejen v závěru naznačila možný budoucí vývoj tohoto tržního segmentu především na příkladu konkrétních hudebníků, přestože jeho proměna není zdaleka ukončena.
Keywords: distribuce; Internet; digitalizace hudby; hudební průmysl; média
Thesis title: Analysis of marketing tools of music industry in the era of digital distribution
Author: Víšek, Jakub
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Riedlbauch, Václav
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis explores history and development of music industry including tools of monetization, from the beginning of music publishing, inventions of various sound recording methods and related birth of recording industry, to various forms of internet-based distribution of recorded music. It especially focuses on digital means of music distribution and their influence on artists, recording companies as well as consumers -- listeners. It maps connections and consequences resulting from over one hundred old paradigm shift caused by rapid evolution of mobile technology and Internet. Especially the last chapter attempts to anticipate future of this market segment, based on the examples of particular artists, even though it is still in a process of on-going changes.
Keywords: media; distribution; Internet; digital music; music industry

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 10. 2013
Date of submission: 17. 12. 2014
Date of defense: 5. 2. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/44497/podrobnosti

Files for download

    Last update: