Use of on-line video in education

Thesis title: Využití on-line videa ve vzdělávání
Author: Eichenmann, Filip
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Pavlíček, Antonín
Opponents: Sova, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část začíná vysvětlením základních pojmů o výukových videích. Dále jsou popsány výhody, možné bariéry videí a příklady využití videa v praxi ve výuce. Následuje představení výukových portálů, YouTube kanálů, video návodů a porovnání školy a samostudia na krátkém příkladu. Praktická část je rozdělena na dvě samostatné kapitoly -- Analýza vybraných videí a Doporučený postup tvorby videa. V analytické části jsou zkoumána úspěšná výuková videa na YouTube za účelem sestavení doporučeného postupu k vytvoření kvalitního výukového videa v poslední kapitole. Součástí poslední kapitoly je také vytvoření výukového videa podle předchozího doporučeného postupu, které bylo studentům následně promítnuto v rámci přednášky na VŠE. Studenti zároveň vyplnili krátký dotazník jako zpětnou vazbu k vytvořenému videu. Závěr obsahuje shrnutí výsledků, cílů a přínosů diplomové práce.
Keywords: vzdělávání; on-line video; obrácená výuka; MOOC; YouTube
Thesis title: Use of on-line video in education
Author: Eichenmann, Filip
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Pavlíček, Antonín
Opponents: Sova, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part begins with explanation of basic concept of educational videos. The following chapter discusses advantages and possible barriers to using videos in education and presents examples of using videos in the classroom. The next chapter offers introduction to educational portals, selected YouTube channels, video tutorials and an example comparison of self-study versus university degree in a particular specialization. The practical part is divided into two chapters - Analysis of selected videos and Recommended steps for video production. The analytical part examines successful educational videos on YouTube in order to compile the recommended steps for creating quality video content in the last chapter. Included in the last chapter is also an educational video created by the author according to the previously recommended steps. This video was shown to students during a lecture at University of Economics, Prague. The students then filled in a short questionnaire as a feedback about the video. The conclusion summarizes the goals, results and benefits of the thesis.
Keywords: education; on-line video; flipped classroom; MOOC; YouTube

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 11. 2013
Date of submission: 15. 4. 2015
Date of defense: 2. 6. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/47218/podrobnosti

Files for download

    Last update: