The motives of selected travel segments for the visit to the Czech Republic

Thesis title: Motivy vybraných segmentů cestovního ruchu k návštěvě České republiky
Author: Valentová, Jana
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Indrová, Jarmila
Opponents: Abrhám, Josef; Konečná, Marie
Thesis language: Česky
Abstract:
Disertační práce je zaměřena na příjezdový cestovní ruch České republiky, a to na analýzu statistických dat a jejich vývoje mezi roky 2004 -- 2013, charakteristiku hlavních zdrojových trhů České republiky a rozbor motivů účastníků výjezdového cestovního ruchu sledovaných zdrojových zemí k návštěvě České republiky. Hlavním cílem práce je analyzovat a porovnat intenzitu motivů vybraných geografických, demografických, socio-ekonomických a behaviorálních segmentů cestovního ruchu k návštěvě České republiky a navrhnout další možnosti výzkumu motivů a jejich využití v marketingové praxi cestovního ruchu. Autorka vymezuje všechny teoretické pojmy související se segmentací trhu cestovního ruchu, s motivy a motivacemi k cestování včetně exkurzu do historie. Ukazuje se, že s rozvojem lidské společnosti se diferencují i motivy k cestování, které jsou ovlivněny různými faktory. Charakterizuje nabídku destinace Česká republika a hodnotí vývoj příjezdového cestovního ruchu v období mezi roky 2004 -- 2013 na čtyřech hlavních indikátorech, a to počtu hostů, počtu přenocování, průměrné délce pobytu a devizových příjmech z cestovního ruchu. Vývoj sleduje u 15 nejvýznamnějších zdrojových zemí roku 2013, současně shrnuje 15 zemí v každém indikátoru v součtu všech za celé období. Hodnotí též výzkumy institucí prezentujících Českou republiku, jež jsou zaměřené na vnímání České republiky a motivace k cestování do České republiky. Podrobnou analýzu motivů k cestování autorka provedla metodou dotazníkového šetření. Výsledky analýz přinášejí impulsy k dalším možnostem vývoje výzkumu v oblasti příjezdového cestovního ruchu v akademické sféře, ve výzkumné činnosti státních a veřejných institucí a v neposlední řadě v praxi cestovního ruchu při tvorbě produktů a komunikačního mixu.
Keywords: počet hostů; analýza; průměrná délka pobytu; devizové příjmy; intenzita motivu; počet přenocování; dotazníkové šetření; vnímání; příjezdový cestovní ruch; výzkum; pull motivy; push motivy; motivy k cestování; zdrojové země; Česká republika
Thesis title: The motives of selected travel segments for the visit to the Czech Republic
Author: Valentová, Jana
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Indrová, Jarmila
Opponents: Abrhám, Josef; Konečná, Marie
Thesis language: Česky
Abstract:
This Ph.D. thesis is aimed at inbound tourism in the Czech Republic, analysis of statistical data and their development in the period of years 2004 -- 2013, characteristics of the main source markets for the Czech Republic, and analysis of motives regarding participants of outbound tourism to the Czech Republic in the observed countries. The principal aim is to analyze and compare intensity of motives of the selected geographic, demographic, socio-economic, and behavioral segments for visits to the Czech Republic. An integral part of the aim is to suggest further possibilities of the motivation research and their exploitation in the marketing practice of the tourism industry. The author defines all theoretical terms closely connected with the tourism market segmentation, motives and motivations to travel including interesting view of them throughout history. It is evident that the travel motives influenced by various factors are differentiated parallely with the human society development. The author characterizes the Czech Republic destination offer and evaluates its inbound tourism in the period of years 2004 -- 2013 by means of 4 main indicators: number of guests, number of overnight stays, average length of stay, foreign currency incomes. The author also evaluates the researches focused on perception of the Czech Republic abroad that was carried out by the institutions representing the Czech Republic abroad. The detailed analysis of travel motivations was performed by the author herself in the form of questionnaires. Results of these analyses bring impulses to other possibilities of the research in the field of inbound tourism not only in the academic sphere but also in research work of state and public authorities, and in practice when creating tourism products and communications mix.
Keywords: foreign currency incomes; travel motives; Czech Republic; number of guests; number of overnight stays; average length of stay; analysis; questionnaire; research; inbound tourism; perception; motivation intensity; pull motives; push motives; source countries

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 9. 2011
Date of submission: 10. 4. 2015
Date of defense: 12. 5. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/32933/podrobnosti

Files for download

    Last update: