Informatics education at universities in the Czech republic
Thesis title: | Výuka (základů) informatiky na vysokých školách v ČR |
---|---|
Author: | Domanja, Jindřich |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Řezníček, Václav |
Opponents: | Sigmund, Tomáš |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Cílem této práce je analyzovat náplň výuky informatiky na vysokých školách v ČR a prezentovat výsledky této analýzy v kontextu současné informační společnosti. Důraz je kladen na zjišťování, jak je vysokoškolská výuky informatiky chápána - zda jsou studenti učeni spíše práci s počítačem (počítačové gramotnosti), nebo práci s informacemi (informační gramotnosti). Téma se dotýká také hrozby digitální demence, která je podle některých odborníků vyvolávána nadměrným a dlouhodobým užívání digitálních ICT. Většina softwarových nástrojů, které se na trhu nacházejí, slouží na podporu procesů a dosahování vytyčených cílů. V prostředí školy se studenti setkávají především s učebním procesem a jejich hlavním cílem by mělo být porozumění učivu, proto se tato práce zabývá také otázkou, zda jsou studenti v rámci výuky informatiky seznamováni s tím, jak se efektivně učit a jak studijní cíle podpořit vhodným softwarem. |
Keywords: | informační a počítačová gramotnost; znalost; informace; výuka informatiky; efektivní učení; digitální informační a komunikační technologie; digitální demence |
Thesis title: | Informatics education at universities in the Czech republic |
---|---|
Author: | Domanja, Jindřich |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Řezníček, Václav |
Opponents: | Sigmund, Tomáš |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The main goal of this bachelor theses is to analyse the content of informatics education at universities in the Czech Republic and to present conclusions of the analysis in the context of current (information) society. This work focuses on a research of what skills and knowledge students of informatics gain -- whether they are taught how to use computer and its software (computer literacy) rather than how to work with information (information literacy), or vice versa. The theme also includes problems of digital dementia, which is, according to several experts, caused by excessive and long-term using of digital ICT. Most of the software tools, which are found on the market, serve for the support of processes and goal-achieving. In the area of education students encounter primarily educational process and their main objective should be to fully understand the discussed matter. This work therefore also tries to answer the question, whether the informatics students are taught how to learn efficiently and how to support educational goals with appropriate software. |
Keywords: | digital dementia; knowledge; information; efficient learning; digital information and communication technology; informatics education; information and computer literacy |
Information about study
Study programme: | Aplikovaná informatika/Informatika |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Systems Analysis |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 6. 10. 2014 |
---|---|
Date of submission: | 6. 5. 2015 |
Date of defense: | 18. 6. 2015 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/49639/podrobnosti |