Informatics education at universities in the Czech republic

Thesis title: Výuka (základů) informatiky na vysokých školách v ČR
Author: Domanja, Jindřich
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Řezníček, Václav
Opponents: Sigmund, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je analyzovat náplň výuky informatiky na vysokých školách v ČR a prezentovat výsledky této analýzy v kontextu současné informační společnosti. Důraz je kladen na zjišťování, jak je vysokoškolská výuky informatiky chápána - zda jsou studenti učeni spíše práci s počítačem (počítačové gramotnosti), nebo práci s informacemi (informační gramotnosti). Téma se dotýká také hrozby digitální demence, která je podle některých odborníků vyvolávána nadměrným a dlouhodobým užívání digitálních ICT. Většina softwarových nástrojů, které se na trhu nacházejí, slouží na podporu procesů a dosahování vytyčených cílů. V prostředí školy se studenti setkávají především s učebním procesem a jejich hlavním cílem by mělo být porozumění učivu, proto se tato práce zabývá také otázkou, zda jsou studenti v rámci výuky informatiky seznamováni s tím, jak se efektivně učit a jak studijní cíle podpořit vhodným softwarem.
Keywords: informační a počítačová gramotnost; znalost; informace; výuka informatiky; efektivní učení; digitální informační a komunikační technologie; digitální demence
Thesis title: Informatics education at universities in the Czech republic
Author: Domanja, Jindřich
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Řezníček, Václav
Opponents: Sigmund, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
The main goal of this bachelor theses is to analyse the content of informatics education at universities in the Czech Republic and to present conclusions of the analysis in the context of current (information) society. This work focuses on a research of what skills and knowledge students of informatics gain -- whether they are taught how to use computer and its software (computer literacy) rather than how to work with information (information literacy), or vice versa. The theme also includes problems of digital dementia, which is, according to several experts, caused by excessive and long-term using of digital ICT. Most of the software tools, which are found on the market, serve for the support of processes and goal-achieving. In the area of education students encounter primarily educational process and their main objective should be to fully understand the discussed matter. This work therefore also tries to answer the question, whether the informatics students are taught how to learn efficiently and how to support educational goals with appropriate software.
Keywords: digital dementia; knowledge; information; efficient learning; digital information and communication technology; informatics education; information and computer literacy

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 10. 2014
Date of submission: 6. 5. 2015
Date of defense: 18. 6. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/49639/podrobnosti

Files for download

    Last update: