Self service BI in the marketing department of a telecommunications company

Thesis title: Self service BI v marketingovém oddělení telekomunikační společnosti
Author: Prchal, Tomáš
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Pour, Jan
Opponents: Stecenková, Marina
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá možností řešení self-service business intelligence v prostředí marketingového oddělení telekomunikační společnosti. Hlavním cílem této práce je seznámit stechnologiemi pro self-service business intelligence, které jsou součástí programu Microsoft Excel 2013 a předvést možnosti jejich využití pro potřeby marketingového oddělení. První část práce se zabývá teoretickou částí problematiky business intelligence s rozdělením na klasický přístup a dále na self-service. To je později doplněno o seznámení s nástroji pro self-service business intelligence obsaženými v programu Excel. Druhá část práce je věnována praktické stránce řešení. Nejprve vytvoření hrubého dimenzionálního modelu z dostupných dat a dále sestavení samotného self-service řešení pomocí nástrojů v programu Excel. Jedná se o nástroje PowerPivot a Power Query, které slouží primárně pro získání a správu zdrojových dat, ale také nabízejí základní možnosti vizualizace. Pro výstupy pak slouží nástroje Power View, které umožňuje přehledné zobrazení požadovaných informací a doplněk PowerMaps, který zobrazuje zdrojová data na mapě. Výstupem je pak konkrétní self-service řešení vytvořené podle zadání pracovníků marketingového oddělení, zobrazující požadované informace pomocí nástrojů self-service.
Keywords: PowerView; Business Intelligence; PowerPivot; Self-service Business Intelligence; Excel
Thesis title: Self service BI in the marketing department of a telecommunications company
Author: Prchal, Tomáš
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Pour, Jan
Opponents: Stecenková, Marina
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis describe ways of dealing with self-service business intelligence in the marketing department of a telecommunications company. The main objective of this thesis is to introduce technologies for self-service business intelligence, which are part of the program Microsoft Excel 2013 and demonstrate their potential use for the needs of the marketing department. The first part describe the theoretical side of the business intelligence with the division on the classic approach and on self-service. It is later complemented by the introduction of tools for self-service business intelligence contained in Excel. The second part is devoted to practical solutions. Firstly, dimensional model of the available data and secondly, build self-service solutions using the tools in Excel. These are the PowerPivot and Power Query, which is used primarily for the acquisition and management of source data, but also offer a basic visualization. For outputs are then used tools Power View, which allows a clear view of the required information and add-on PowerMaps, which displays the source data on a map. The output is then specific self-service solutions created according to specifications from employees of the marketing department, showing the required information through self- service tools.
Keywords: Excel; Self-service Business Intelligence; PowerView; PowerPivot; Business Intelligence

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informatika
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information Technologies

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 12. 2014
Date of submission: 30. 4. 2015
Date of defense: 19. 6. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/50476/podrobnosti

Files for download

    Last update: