Czech-hungarian business cooperation with regards to cultural differences

Thesis title: Česko-maďarská obchodní spolupráce s přihlédnutím ke kulturním odlišnostem
Author: Šalandová, Tereza
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Müllerová, Františka
Opponents: Hinčica, Vít
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce pojednává o Maďarsku nejen z pohledu ekonomiky a obchodu, ale také z pohledu kulturních odlišností specifických pro tuto zemi, neboť jejich znalost je pro obchodní spolupráci značnou výhodou. Text je rozdělen do pěti kapitol. První kapitola popisuje Maďarsko ze všeobecného pohledu, zmiňuje historický vývoj a politické faktory, které mohou mít na obchodní spolupráci vliv. Druhá kapitola se zaměřuje na ekonomiku Maďarska, makroekonomický vývoj, hospodářství a zahraniční obchod, na který navazuje kapitola třetí, která popisuje obchodní spolupráci mezi Českou republikou a Maďarskem. Kulturními specifiky země a obchodním jednáním a etiketou se zabývá kapitola čtvrtá. Součástí této kapitoly je analýza Maďarska dle kulturních dimenzí G. Hofstedeho, dále představení Českého centra Budapešť a rozhovor s jeho bývalým ředitelem. Poslední kapitola je praktickou částí, ve které se nachází vyhodnocení dotazníkového šetření. V závěru jsou shrnuty nejdůležitější poznatky, které z práce vyplývají a zda se Maďarsko jeví jako perspektivní partner pro ČR .
Keywords: obchodní jednání a spolupráce; Maďarsko; kulturní odlišnosti
Thesis title: Czech-hungarian business cooperation with regards to cultural differences
Author: Šalandová, Tereza
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Müllerová, Františka
Opponents: Hinčica, Vít
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor thesis is to describe Hungary not only from the economical and business point of view, but also from the point of view of cultural differences typical for this country. Knowledge of those cultural specifics might have a substantial significance for business relations. The work is divided into five chapters. First chapter provides a general description of Hungary and takes historical and political factors that might have influence on business into account. Second chapter presents economy of Hungary, macroeconomic and economic development and international trade. Third chapter follows with a description of the Czech-hungarian business relations. Cultural differences, business protocol and etiquette are the topics of the fourth chapter. Part of this chapter is also an analysis of cultural dimensions of Hungary by G. Hofstede, followed by a description of the Czech center in Budapest and an interview with a former director of this center. Finally, the last chapter is a practical part which assesses a survey. The conclusion provides a summary of the most important findings from the thesis and considers if Hungary might be a promising business partner for the Czech Republic.
Keywords: Business cooperation and protocol; Hungary; cultural differences

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 10. 2013
Date of submission: 10. 5. 2014
Date of defense: 1. 6. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/44441/podrobnosti

Files for download

    Last update: