Retro brands and their influence on the consumer behavior of juveniles

Thesis title: Retro značky a jejich vliv na spotřební chování mladistvých
Author: Mihalíčková, Veronika
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Říha, David
Opponents: Dumbrovská, Hana
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se věnuje retro stylu, konkrétně pak českým retro značkám. Je zde zkoumán jejich vliv na spotřební chování mladistvých. V teoretické části je definována značka jako taková, hlavně pak ale klíčový pojem retro marketing. Dále se práce věnuje obnoveným českým značkám a jsou vybrány čtyři konkrétní případy těchto značek. Ty jsou pak detailně rozebrány z jejich historické stránky i z pohledu jejich současné strategie. V praktické části je pak proveden výzkum kvalitativní metodou focus group. Výstupy z tohoto výzkumu jsou poté zanalyzovány a výsledky interpretovány. Hlavním cílem této práce je zjistit, zda mají retro značky vliv na spotřební chování mladistvých. Dalším cílem pak je také odhalení jejich konkrétních motivů pro nákup, a zda mezi ně patří i aspekty jako je historie, tradice a původ produktu.
Keywords: retro značka; mladiství; spotřební chování mladistvých; retro marketing; obchodní značka
Thesis title: Retro brands and their influence on the consumer behavior of juveniles
Author: Mihalíčková, Veronika
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Říha, David
Opponents: Dumbrovská, Hana
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis is dedicated to the retro style, namely the Czech retro brands and what is their influence on the consumer behavior of juveniles. The theoretical part defines brand and especially the key term retro marketing. Next part focuses on the renewed Czech brands and it selects four specific examples of these brands. These brands are then analyzed in terms of their history and from the viewpoint of their current strategy. In the practical part, a quantitative research method focus group is made. The outputs of this research are then analyzed and the results are interpreted. The aim of the work is to determine whether the retro brands have any influence on the consumer behavior of juveniles. It also aims to reveal their specific motives for purchase, and whether these include aspects such as history, tradition and origin of the product.
Keywords: Juveniles; Consumer Behavior of Juveniles; Trademark; Retro Marketing; Retro Brand

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 11. 2014
Date of submission: 25. 5. 2015
Date of defense: 3. 6. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/50150/podrobnosti

Files for download

    Last update: