Book market segmentation

Thesis title: Segmentace trhu literatury
Author: Jarošová, Jana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Vrančíková, Marie
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce je zaměřena na trh literatury a jeho současný stav v České republice. Cílem je, pomocí primárního výzkumu a shlukových analýz, odhalit segmenty na trhu literatury, které se budou významně odlišovat z hlediska spotřebního chování a pomocí kontingenčních tabulek rozvinout profil těchto segmentů. Na základě těchto informací se pak zaměřit na ty, které by měla knihkupectví oslovit a navrhnout doporučení, využitelná pro cílení na tyto segmenty. Vlastní výzkum je kvantitativního charakteru a je realizován prostřednictvím osobního a internetového dotazování. Výběr respondentů je proveden formou záměrného kvótního výběru, kdy se využilo kvót pohlaví, věku a vzdělání.
Keywords: Trh literatury; Marketingový výzkum; Literatura; Segmentace trhu; Shluková analýza
Thesis title: Book market segmentation
Author: Jarošová, Jana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Vrančíková, Marie
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis is focus on the book market in Czech Republic and its current situation. The main objective of the thesis is, through primary research and cluster analysis, to uncover market segments, which shows significant differences in costumer behavior and through crosstabs develop profile of these groups. Base on this information focus on the segments attractive for bookshops to address them and prepare recommendation to focus on them. The market research has a qualitative character and is realized inform of personal and internet questionnaire. Selection of respondent is in form of Quota sampling, using quotas tender, age and education.
Keywords: Market segmentation; Book market; Marketing research; Cluster analysis; Books

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 5. 2014
Date of submission: 7. 5. 2015
Date of defense: 10. 6. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/51639/podrobnosti

Files for download

    Last update: