Technology in Advertising

Thesis title: Technology in Advertising
Author: Hlaváček, Tomáš
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Horný, Stanislav
Opponents: Truhlář, Filip
Thesis language: English
Abstract:
This bachelor thesis deal with the changes of advertising and its evolution based on technological progress. It sums up the development since its birth until today. It's devided into the three main time spaces: Advertising till the Industrial revolution, since the Industrial revolution until the come of IT and since the age of computers until today with the future prospects. All that is processed with the use of milestones mostly in form of arising importance of inventions and birth of mediums during particular times. I tried to make my thesis chronologically as sequenced as possible but due to the fact that the technologies and mediums were not all invented one by one but often came into existence simultaneously, some of the chapters are written retrospectively with effort to preserve continuity in text as much as possible. What would advertising look like without all the inventions a man discovered? Would that be that effective? The goal of this thesis is to summarize the evolution of advertising from its beginning and to point out its possibilities and changes it underwent over the time depending on technological progress. It shall prove we're living in the age of technological determinism which influenced the development of not only advertising but whole society to some serious extent. The thesis is supplemented by many examples of specific adverts. I believe it may serve to people as a brief overview of the evolution of advertising and as an orientation in the advertising branch in terms of technology.
Keywords: advertising; medium; progress; advertising industry; technology
Thesis title: Reklama a vývoj techologií
Author: Hlaváček, Tomáš
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Horný, Stanislav
Opponents: Truhlář, Filip
Thesis language: English
Abstract:
Tato bakalářská práce popisuje proměnu reklamy a její pokrok na základě technologií. Shrnuje dosavadní vývoj od jejích prvopočátků až po současnost. Je rozdělena do tří hlavních časových úseků: Reklama před průmyslovou revolucí, od průmyslové revoluce do příchodu IT a od doby počítačů přes Internet až k dnešní podobě s výhledy do budoucna. To bude zpracováno zkrze menší milníky, většinou v podobě vzniku médií, či vynálezů, které měly významný vliv na reklamu a její podobu. Snažil jsem se mít ve své práci jistou chronologickou posloupnost. Je jasné, že všechny média a technologie nevznikaly postupně, ale často i souběžně, proto jsou některé kapitoly řešeny retrospektivně, ale pokud možno s co největší návazností na ty předchozí. Jak by vypadala reklama bez všech vynálezu, které člověk objevil? Měla by bez nich takový efekt? Cílem této práce bude shrnout vývoj reklamy od jejího vzniku a poukázat na možnosti a proměny reklamy v závislosti na vznikajících technologií v průběhu časů. Má dokázat, že žijeme v době technologického determinismu, který ovlivňoval nejen vývoj reklamy, ale celé společnosti od počátku věků výraznou měrou. Práce je doplněna o množství příkladů konkrétních reklam. Věřím, že může sloužit jako stručný přehled evoluce reklamy a orientace v tomto oboru na základě technoligického pokroku.
Keywords: reklama, ; technologie; vývoj; médium; reklamní průmysl

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Multimédia v ekonomické praxi
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Multimedia

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 2. 2015
Date of submission: 15. 5. 2015
Date of defense: 3. 2. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/51428/podrobnosti

Files for download

    Last update: