The Time-Saving Bias in a Firm

Thesis title: The Time-Saving Bias in a Firm
Author: Zíka, Vojtěch
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Dušek, Libor
Opponents: Miklánek, Tomáš
Thesis language: English
Abstract:
The time-saving bias is a cognitive error which systematically influences human perception of relationship between speed and time. As a consequence they overestimate time gained/lost when accelerating/decelerating from higher speed and underestimate time gained/lost when accelerating/decelerating from lower speed. This bias is most salient in the context of a car driving where such a misperception might lead to an excessively high travelling speed. Apart from the impact on the driving safety, unduly high speed have negative effect also on the fuel economy. An undue fuel consumption can be an issue not only for firms, but also for the environment. This work tested a formerly proposed de-biasing measure, a paceometer, in a field experiment with the intention to find out if this kind of intervention can alter drivers' behaviour in order to reduce speeding and thus increase the driving safety and decrease the fuel consumption. To test also the strength of the measure the experiment was done within a middle size company where employees did not bear driving costs. Results based on 1 year fuel consumption data of 45 participants showed no particular effect of the measure on the average fuel consumption. A reason for this finding can be an existence of a principal/agent problem which considerably affects incentives of drivers.
Keywords: time-saving bias; decision-making; principal-agent problem
Thesis title: Time-saving bias
Author: Zíka, Vojtěch
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Dušek, Libor
Opponents: Miklánek, Tomáš
Thesis language: English
Abstract:
Time-saving bias je kognitivní chyba, která systematicky ovlivňuje lidské vnímání vztahu mezi rychlostí a časem. V důsledku toho nadhodnocují odhady získaného/ztraceného času při zrychlení/zpomalení ve vysoké rychlosti a podhodnocují odhady získaného/ztraceného času při zrychlení/zpomalení v nízké rychlosti. Tento bias se nejvíce objevuje v souvislosti s řízením vozidla, kde zmíněné zkreslení může vést k nesmyslně rychlé jízdě. Kromě dopadu na bezpečnost jízdy, vysoká rychlost ovlivňuje také spotřebu pohonných hmot. Nadměrná spotřeba může být problémem zaprvé pro firmy a zadruhé pro životní prostředí. Tato práce popisuje experiment, který se na základě dříve navrženého opatření zabývá otázkou, zdali lze time-saving bias potlačit a dosáhnout tak větší bezpečnosti a nižší spotřeby. Experiment byl proveden ve středně velké firmě a na základě dat o spotřebě 45 participantů bylo zjištěno, že aplikované opatření nemělo na spotřebu žádný vliv. Důvodem může být problém pána a správce, který výrazně mění pobídky řidičů v důsledku faktu, že ti jako zaměstnanci nenesou náklady na provoz vozidla.
Keywords: spotřeba PH; pán a správce; time-saving bias

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Hospodářská politika
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Institutional, Environmental and Experimental Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 1. 2015
Date of submission: 31. 5. 2015
Date of defense: 9. 6. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/50894/podrobnosti

Files for download

    Last update: