Didactic analysis of basic accounting resources focusing on the integration of accounting with economics
Thesis title: | Didaktická analýza učiva o základním účtování zásob se zaměřením na integraci účetnictví s ekonomikou |
---|---|
Author: | Beránková, Michaela |
Thesis type: | Bakalářská práce |
Supervisor: | Berková, Kateřina |
Opponents: | Fišerová, Marie |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Cílem práce je zjistit problémy současného vyučování předmětu účetnictví, úroveň chápání provázanosti jednotlivých vazeb a vztahů mezi ekonomikou s účetnictvím a schopnost vnímání účetních informací jako ukazatele ekonomického vývoje a stavu podniku. Na základě teoretických poznatků o současném stavu výuky účetnictví na obchodních akademiích, byl v rámci dotazníkového šetření zjištěn skutečný stav výuky účetnictví, názory pedagogů i jejich přístup k výuce. Zjištěny byly také největší problémy absolventů a studentů obchodních akademií, mezi které patří neschopnost interpretovat ekonomické důsledky vyplývající z účetnictví, neschopnost řešit problémy logicky nebo pracovat samostatně. Byly určeny možné překážky, které brání odstranění těchto nedostatků jako například nízká hodinová dotace v předmětu účetnictví |
Keywords: | účetnictví; DPH; zásoby; obchodní akademie; ekonomika |
Thesis title: | Didactic analysis of basic accounting resources focusing on the integration of accounting with economics |
---|---|
Author: | Beránková, Michaela |
Thesis type: | Bachelor thesis |
Supervisor: | Berková, Kateřina |
Opponents: | Fišerová, Marie |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | .Aim of this work is to determine problems of the currently teaching the subject of accounting, the level of understanding of coherence and relations between economy and accounting and ability of perception financial information as an index of economic development and status of the company. There was identified the actual status in the questionnaire survey based on theoretical knowledge about the current status of teaching accounting in the business academies. There were identified even opinions of the teachers and thein attitude toward teaching. There were detected the biggest problems of graduates and students of business academies, which includes inability to interpret the economic consequences of accounting, inability to solve problems logically or work independently. There were identified possible obstacles, which impedes the removal of these shortages such as the low hours in the subject of accounting. |
Keywords: | economcs; business academies; accounting; value added tax; resources |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Učitelství praktického vyučování v ekonomickém vzdělávání |
---|---|
Type of study programme: | Bakalářský studijní program |
Assigned degree: | Bc. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 18. 11. 2014 |
---|---|
Date of submission: | 30. 6. 2015 |
Date of defense: | 22. 6. 2015 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/50302/podrobnosti |