The Importance and the Analysis of Textbooks for Teaching Accounting in the Secondary Technical School
Thesis title: | Význam a analýza učebnice pro výuku účetnictví na středních odborných školách |
---|---|
Author: | Fialová, Jana |
Thesis type: | Disertační práce |
Supervisor: | Rotport, Miloslav |
Opponents: | Vomáčková, Hana; Kovanicová, Dana |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Práce se zabývá analýzou středoškolských učebnic účetnictví. Autorka považuje učebnici za klíčový didaktický prostředek při výuce nejen pro žáky, ale také pro učitele. Cílem práce je na základě zvolených hodnotících kritérií provést analýzu tří českých učebnic, tří slovenských učebnic a pěti rakouských učebnic. Předmětem zkoumání byla analýza didaktické vybavenosti učebnic, analýza obtížnosti textu a obsahová analýza textu. Všechny posuzované učebnice účetnictví se v masovém měřítku používají v současné době při výuce účetnictví na srovnatelném typu střední odborné školy zakončeném maturitou. V České republice i Slovenské republice jde o obor obchodní akademie, v Rakousku se jedná o obor Handelsakademie. Součástí výzkumu je také komparace zjištěných výsledků. Vedlejším cílem práce je z výzkumu vyplývající doporučení pro stávající autory učebnic účetnictví. |
Keywords: | učebnice účetnictví; analýzy učebnic; obchodní akademie |
Thesis title: | The Importance and the Analysis of Textbooks for Teaching Accounting in the Secondary Technical School |
---|---|
Author: | Fialová, Jana |
Thesis type: | Dissertation thesis |
Supervisor: | Rotport, Miloslav |
Opponents: | Vomáčková, Hana; Kovanicová, Dana |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This thesis deals with the analysis of accounting textbooks for secondary schools. The main aim of this thesis is to analyze three Czech, three Slovak and five Austrian textbooks on the basis of selected evaluation criteria. The subject of the analysis was to assess the didactic aspects, text difficulty and content textual analysis. All the assessed textbooks are currently widely used for teaching accounting at comparable types of secondary technical school finished by graduation exams: business academies in the Czech and the Slovak Republic and Handelsakademie in Austria. The comparison of the results is an integral part of the research. The secondary aim was to give recommendations to the contemporary authors of accounting textbooks. |
Keywords: | accounting textbook; business academy; analysis of textbooks |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Teorie vyučování ekonomických předmětů |
---|---|
Type of study programme: | Doktorský studijní program |
Assigned degree: | Ph.D. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 13. 10. 2011 |
---|---|
Date of submission: | 30. 9. 2015 |
Date of defense: | 9. 6. 2015 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/33463/podrobnosti |