The Importance and the Analysis of Textbooks for Teaching Accounting in the Secondary Technical School

Thesis title: Význam a analýza učebnice pro výuku účetnictví na středních odborných školách
Author: Fialová, Jana
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Rotport, Miloslav
Opponents: Vomáčková, Hana; Kovanicová, Dana
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá analýzou středoškolských učebnic účetnictví. Autorka považuje učebnici za klíčový didaktický prostředek při výuce nejen pro žáky, ale také pro učitele. Cílem práce je na základě zvolených hodnotících kritérií provést analýzu tří českých učebnic, tří slovenských učebnic a pěti rakouských učebnic. Předmětem zkoumání byla analýza didaktické vybavenosti učebnic, analýza obtížnosti textu a obsahová analýza textu. Všechny posuzované učebnice účetnictví se v masovém měřítku používají v současné době při výuce účetnictví na srovnatelném typu střední odborné školy zakončeném maturitou. V České republice i Slovenské republice jde o obor obchodní akademie, v Rakousku se jedná o obor Handelsakademie. Součástí výzkumu je také komparace zjištěných výsledků. Vedlejším cílem práce je z výzkumu vyplývající doporučení pro stávající autory učebnic účetnictví.
Keywords: učebnice účetnictví; analýzy učebnic; obchodní akademie
Thesis title: The Importance and the Analysis of Textbooks for Teaching Accounting in the Secondary Technical School
Author: Fialová, Jana
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Rotport, Miloslav
Opponents: Vomáčková, Hana; Kovanicová, Dana
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the analysis of accounting textbooks for secondary schools. The main aim of this thesis is to analyze three Czech, three Slovak and five Austrian textbooks on the basis of selected evaluation criteria. The subject of the analysis was to assess the didactic aspects, text difficulty and content textual analysis. All the assessed textbooks are currently widely used for teaching accounting at comparable types of secondary technical school finished by graduation exams: business academies in the Czech and the Slovak Republic and Handelsakademie in Austria. The comparison of the results is an integral part of the research. The secondary aim was to give recommendations to the contemporary authors of accounting textbooks.
Keywords: accounting textbook; business academy; analysis of textbooks

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Teorie vyučování ekonomických předmětů
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 10. 2011
Date of submission: 30. 9. 2015
Date of defense: 9. 6. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/33463/podrobnosti

Files for download

    Last update: