The value and importance (the role) of human knowledge in context of informatization of socio-economic environment
Thesis title: | Význam a hodnota znalosti v kontextu informatizace socio-ekonomického prostředí |
---|---|
Author: | Řezníček, Václav |
Thesis type: | Disertační práce |
Supervisor: | Mildeová, Stanislava |
Opponents: | Berka, Petr; Kučera, Petr; Mikulecký, Peter |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Cílem této významně multidisciplinárně orientované disertační práce je, jak plyne z jejího názvu, explikovat hodnotu a význam lidské znalosti v kontextu informatizace socio-ekonomického prostředí. Snaha podat plastický výklad se opírá o důkladné vymezení teoretických a metodologických východisek, při jejichž formulaci bylo zpracováno množství relevantních tuzemských i zahraničních pramenů. S využitím kvalitativních i kvantitativních výzkumných metod provedená kritická analýza pak poskytuje výsledky, které jsou v práci aplikovány na tři oblasti -- ekonomický systém, vzdělávání a informační management. Zejména problematika vzdělávání se přitom jeví jako zásadní. Ačkoli by se zde totiž mělo reagovat na v důsledku informatizace změněné podmínky, dochází k instrumentalizaci a fragmentizaci individuální znalosti. Závěry práce mimo jiné ukazují, že právě informatizace může k této fragmentizaci (a tedy ke snižování hodnoty znalosti) nezanedbatelně přispívat. |
Keywords: | vzdělávání; význam; informatizace; poznatek; znalost; informace; hodnota; socio-ekonomické prostředí |
Thesis title: | The value and importance (the role) of human knowledge in context of informatization of socio-economic environment |
---|---|
Author: | Řezníček, Václav |
Thesis type: | Dissertation thesis |
Supervisor: | Mildeová, Stanislava |
Opponents: | Berka, Petr; Kučera, Petr; Mikulecký, Peter |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The aim of this multidisciplinary-oriented dissertation is to explicate the value and importance (the role) of human knowledge in context of informatization of socio-economic environment. The effort to bring interpretation in context is supported by theoretical and methodological background, which were formulated/defined based on number of relevant domestic and foreign resources. The analysis was performed using both quantitative and qualitative research methods and provides results applied to three areas within the document - economic system, education and information management. The issue of education is proving to be essential. Although we should react to the conditions changed due to an ongoing process of informatization, individual knowledge is being instrumentalized and fragmented. The conclusion shows that informatization may contribute to the fragmentation of knowledge and to reduce its value. |
Keywords: | importance; socio-economic environment; piece of knowledge; knowledge; information; value; education; informatization |
Information about study
Study programme: | Aplikovaná informatika/Aplikovaná informatika |
---|---|
Type of study programme: | Doktorský studijní program |
Assigned degree: | Ph.D. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Informatics and Statistics |
Department: | Department of Systems Analysis |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 28. 11. 2011 |
---|---|
Date of submission: | 28. 5. 2014 |
Date of defense: | 22. 9. 2015 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/34819/podrobnosti |