The value and importance (the role) of human knowledge in context of informatization of socio-economic environment

Thesis title: Význam a hodnota znalosti v kontextu informatizace socio-ekonomického prostředí
Author: Řezníček, Václav
Thesis type: Disertační práce
Supervisor: Mildeová, Stanislava
Opponents: Berka, Petr; Kučera, Petr; Mikulecký, Peter
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této významně multidisciplinárně orientované disertační práce je, jak plyne z jejího názvu, explikovat hodnotu a význam lidské znalosti v kontextu informatizace socio-ekonomického prostředí. Snaha podat plastický výklad se opírá o důkladné vymezení teoretických a metodologických východisek, při jejichž formulaci bylo zpracováno množství relevantních tuzemských i zahraničních pramenů. S využitím kvalitativních i kvantitativních výzkumných metod provedená kritická analýza pak poskytuje výsledky, které jsou v práci aplikovány na tři oblasti -- ekonomický systém, vzdělávání a informační management. Zejména problematika vzdělávání se přitom jeví jako zásadní. Ačkoli by se zde totiž mělo reagovat na v důsledku informatizace změněné podmínky, dochází k instrumentalizaci a fragmentizaci individuální znalosti. Závěry práce mimo jiné ukazují, že právě informatizace může k této fragmentizaci (a tedy ke snižování hodnoty znalosti) nezanedbatelně přispívat.
Keywords: vzdělávání; význam; informatizace; poznatek; znalost; informace; hodnota; socio-ekonomické prostředí
Thesis title: The value and importance (the role) of human knowledge in context of informatization of socio-economic environment
Author: Řezníček, Václav
Thesis type: Dissertation thesis
Supervisor: Mildeová, Stanislava
Opponents: Berka, Petr; Kučera, Petr; Mikulecký, Peter
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this multidisciplinary-oriented dissertation is to explicate the value and importance (the role) of human knowledge in context of informatization of socio-economic environment. The effort to bring interpretation in context is supported by theoretical and methodological background, which were formulated/defined based on number of relevant domestic and foreign resources. The analysis was performed using both quantitative and qualitative research methods and provides results applied to three areas within the document - economic system, education and information management. The issue of education is proving to be essential. Although we should react to the conditions changed due to an ongoing process of informatization, individual knowledge is being instrumentalized and fragmented. The conclusion shows that informatization may contribute to the fragmentation of knowledge and to reduce its value.
Keywords: importance; socio-economic environment; piece of knowledge; knowledge; information; value; education; informatization

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Aplikovaná informatika
Type of study programme: Doktorský studijní program
Assigned degree: Ph.D.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 11. 2011
Date of submission: 28. 5. 2014
Date of defense: 22. 9. 2015
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/34819/podrobnosti

Files for download

    Last update: