Strategic Supplier Relationship Management

Thesis title: Strategické řízení dodavatelů
Author: Barešová, Kateřina
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Verner, Stanislav
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá problematikou strategického řízení dodavatelů v kontextu správného pochopení funkce strategického nákupu. Cílem práce je analyzovat oddělní Strategického nákupu a všechny činnosti související s jeho funkcí. Identifikovat hlavní rozdíly mezi funkcí strategického a operativního nákupu v rámci podniku. Dále v textu diplomové práce jsou detailně rozebrány nákupní strategie a samotné řízení podnikového portfolia dodavatelů. Pro řešení zadaného tématu byla použita česká i zahraniční odborná literatura a interní materiály sledované společnosti. K dosažení základního cíle práce byla použita metoda deskriptivní, rešerše odborné literatury, analýza a syntéza. V aplikační části práce se vyskytují tři případové studie, jenž rozebírají konkrétní problémy. Na základě zjištěných údajů je možné potvrdit, že strategický nákup pro podnik přináší podniku mnoho výhod, a tužíš ho lze považovat za jistou formu konkurenční výhody.
Keywords: strategický nákup; nákupní strategie; operativní nákup; strategické řízení dodavatelů
Thesis title: Strategic Supplier Relationship Management
Author: Barešová, Kateřina
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Verner, Stanislav
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis is concerned with a problem of strategic supplier relationship management in the context of a correct understanding of the strategic procurement function. The main goal of the thesis is to analyze Strategic procurement department and all activities related do its function. Identify the main differences between strategic and operational function within the enterprise purchasing. Below this paper the purchasing strategy and strategic supllier relationship management of the corporate portfolio of suppliers are discussed in detail. To solve assigned topic Czech and foreign literature and internal materials of the analyzed company was used. To achieve the basic objective of the work I used descriptive, literature search, analysis and synthesis. In the application part there are three case studies that discuss specific issues. Based on the data, it is possible to confirm that strategic procurement and developed strategic supplier relationship management brings many advantages and it can be considered as a form of competitive advange.
Keywords: strategic procurement; purchasing strategy; purchasing; strategic supplier relationship management

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 11. 12. 2014
Date of submission: 1. 1. 2016
Date of defense: 5. 2. 2016
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/50580/podrobnosti

Files for download

Private annex
Private file
Download
    Last update: